Duurtest Tesla Model S: zo briljant, zo raar
Conclusie

Duurtest Tesla Model S: zo briljant, zo raar

10-01-2020 15:01 Laatste update: 13-01-2020 19:08

Bright-autotester Rutger Middendorp reed 2500 kilometer met de Tesla Model S in twee weken. "Dit is bijna de ideale auto."

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg de updates.

Ik heb een nieuwe favoriete auto en het is de Tesla Model S. Meer elektrisch bereik dan welke auto ook. Dat fantastische netwerk aan superchargers. Dat onveranderd mooie ontwerp, waar kinderen en volwassenen naar staren als je aan komt rollen. Klink ik verliefd? Ik ben het bijna. 

Afgelopen jaar mocht ik alle beloofde concurrenten van Tesla rijden. De Audi e-Tron, de Mercedes EQC, de Jaguar iPace en de Porsche Taycan. Alleen die laatste was ook een slicke vijfdeurs en geen SUV. Maar geen van allen konden ze op tegen deze Model S. In de eerste plaats vanwege het gigantische bereik van de Model S. Zelfs bij temperaturen onder 0 wisten we nog zo'n 500 kilometer uit de accu te persen.

Superchargers

Maar omdat ik zelden meer dan 300 kilometer rijd zonder even te stoppen, heb ik de meter op zijn allerlaagst op 85 kilometer gezien. Maar meestal had ik nog 200 over als ik bij een supercharger een hapje ging eten en in een half uur 250 kilometer bereik toevoegde.

Die superchargers zijn de tweede reden dat de Tesla nog onverslaanbaar is. Tik een bestemming in Europa in en je wordt er heengeleid langs de snelladers, met een slimme strategie van een paar korte stops. Dat levert nog geen andere automaker. 

Autopilot: soms problemen

Is de Tesla Model S dan de ideale auto? Ja. En nee. Ja, omdat er niets beters te koop is. Geen auto brengt je zo comfortabel van A naar B zonder uitstoot. Maar nee, omdat de Model S een paar wonderlijke quirks heeft. De belangrijkste is de Autopilot-software 99% van de tijd prima functioneert, maar dan opeens in de ankers hangt, omdat er een spook gezien wordt door de sensoren. Gek genoeg kwam dat in Zweden niet voor, maar in Duitsland weer wel. Mijn theorie is dat de kleur van het wegdek en de belijning mogelijk verschil maken of dat de Tesla bij hogere snelheden eerder paniekreacties vertoont.

Is dat bloed irritant? Ja. Is dat overkomelijk? Voor de een wel, voor de ander niet. Als ik moet kiezen tussen reizen met de Model S desnoods zonder de cruise control te gebruiken of met een e-Tron dezelfde trip te maken, dan ga ik voor de Tesla. Vanwege het grotere bereik en omdat ik niet in een app op zoek hoef naar laadpalen. 

De ideale partner?

De Model S is voor mij als een ideale partner: knap (mooi ontwerp), slim (software), grappig (Netflix en games aan boord). Maar die ideale partner heeft wel een rare hinniklach of smakt tijdens het eten of appt je steeds als je aan het werk bent. Het voordeel van de Model S is dat het in de software opgelost kan worden, dat lukt je bij je ideale partner dan weer niet. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg hier de updates.

Kijk ook: de elektrische Porsche Taycan

Volg Bright op YouTube voor meer elektrische auto's