Getest: elektrische motorscooter NIU NGT
90 km/u elektrisch

Getest: elektrische motorscooter NIU NGT

03-02-2020 18:14 Laatste update: 22:05

Niu maakt een uitgebreide range elektrische scooters. Wij testen de allersnelste: de NGT kan 70 km/u in de sportstand.

Elektrische scooters zijn hot. Een paar jaar geleden waren het dure, zware apparaten met te weinig bereik en accu's die hard achteruit gingen. In 2020 is de prijs flink gezakt, zijn de prestaties beter geworden en hebben lithium-ion-accu's ervoor gezorgd dat ze ook langer meegaan.

De scooterdealer waar wij onze Niu NGT ophaalden vertelde dat ongeveer 40 procent van zijn nieuw verkochte scooters nu elektrisch is. Merken als Niu maken dat mogelijk, omdat je voor minder dan 2000 euro al op kan stappen. De duurste jongen is net over de 4000 euro. Die testen wij.

De NGT heeft een topsnelheid van 70 km/u en is daarmee voor de Nederlandse wetgeving een motor. Dat maakt hem direct aantrekkelijk voor een kleinere doelgroep. Zeker gezien de topsnelheid van 70 km/u, waarmee je op de ring in Amsterdam niet echt lekker mee kan doen. Binnen de ring mag je toch niet harder dan 50 km/u, dus waarom zou je dan niet voor een gewone scooter kiezen? 

Drie standen

Met een druk op de knop verander je het karakter van deze scooter. Standaard staat hij in de dynamische modus, waarmee hij rijdt als een vlotte scooter. Zet hem in de sportstand en het beestje komt los met een maximum van 70 km/u. Leuk als je een beetje de ruimte hebt en vlot wilt rijden. Is het wat drukker, dan is de dynamische stand prettiger.

Wil je elke laatste kilometer uit je accu persen, dan zet je de scooter in de ecostand. De lol van het rijden is er dan wel een beetje af. Dat geldt ook voor het rijden met de cruise control. Moet je een lang stuk op een lege weg, dan is het een uitkomst. In de stad heb je er niet zo veel aan. 

Niu in zijn natuurlijke habitat

Nauwelijks opbergruimte

Die topsnelheid van 70 kilometer per uur met een bereik van 100 kilometer, betekent dat er flink wat accu meegenomen moet worden. De NGT heeft dan ook een accu onder je voeten en onder je bips. Goed voor het bereik, jammer van de opbergruimte. Er is geen plek meer onder het zadel voor een helm of een boodschappentas. In 3,5 uur heb je de twee accu's weer vol.

Gezien het formaat van de lader én het gewicht van de twee accu's is een schuurtje wel een must. Je zult niet elke dag voor je lol de accu's omhoog slepen naar je studeerkamer op de derde verdieping. 

De scooter is met een app te controleren op afstand en van softwareupdates te voorzien. De app is vooral handig om te checken hoeveel de accu nog aan stroom heeft.  

Eén van de twee accu's van 11 kilo

Fraai afgewerkt

De Niu is fraai afgewerkt met handige details zoals een usb-poort om je telefoon op te laden, knipperlichten die vanzelf weer uitgaan en een Bosch 3000W elektrische motor in het achterwiel. Ook het ontwerp is bij de tijd. Her en der zitten onderdelen die afdoen aan de kwaliteitsbeleving. De rubberen manchetten om de voorpoten zakken een beetje in en het laswerk op de schokdemper achter straalt ook geen kwaliteit uit.

Maar voor de prijs van 4000 tot 4500 euro is dit een fraai ontworpen en fijn rijdende elektrische scooter. 

Dashboard van de NIU NGT

Eerste indruk: elektrische Vespa

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's