© Bright

Duurtest elektrisch Nissan-busje: is het een aanrader?

Nissan Evalia 2020

Nissan E-NV200 Evalia

Duurtest elektrisch Nissan-busje: is het een aanrader?

05-04-2020 13:01 Laatste update: 13:31

Bright-autotester Rutger reed vier weken met het 7-persoons elektrische busje van Nissan, de E-NV200 Evalia. Bekijk en lees zijn ervaringen.

Nissan was er vroeg bij met de elektrische auto. De Nissan Leaf was samen met de Tesla Model S de kickstarter voor de heropleving van de elektrische auto. In 2011 begon de Bright Duurtest met de allereerste Nissan Leaf. Nu zitten we 9 jaar later in een busje van hetzelfde merk.

Het goede nieuws is: de heropleving van de elektrische auto heeft doorgezet. Bijna alle merken hebben een elektrische auto in de showroom of onderweg daar naar toe. Dat was in 2011 nog absoluut geen vanzelfsprekendheid. Met een bereik van rond de 100 kilometer in de winter en een ontwerp waar geen designprijzen mee verdiend werden, was de Leaf geen posterboy voor een nieuwe generatie.

Deze Evalia ook niet. Het elektrische busje werd gebaseerd op een bestaand model, maar kreeg de aandrijflijn van de Leaf. Met de aerodynamica van een baksteen, was het bereik begrijpelijkerwijs nog kleiner.

Bereik beperkt

De update die wij mochten testen is ook gebaseerd op de nieuwe Leaf, op de instapper. Dat is de versie met een 40 kWu accu. Dat is jammer, want daardoor ligt het bereik rond de 200 kilometer. Terwijl dat met de 64kWu accu uit de Leaf+ richting de 300 had kunnen gaan. Gemiste kans van Nissan.

Daarmee is de elektrische Evalia meteen niet meer zo geschikt om mee op vakantie te gaan op langere afstanden. Jammer, want dat wil je met een busje. Voor de meeste andere toepassingen is de accu groot genoeg. 

Nissan E-NV200 Evalia

Praktisch nut voorop

Bij dit formaat vehikel zijn er twee types te onderscheiden: de doorgegroeide auto's en het gekrompen busje. De doorgegroeide auto heeft het afwerkingsniveau van een gewone personenwagen. Het gekrompen busje heeft het afwerkingsniveau van een bedrijfsbus. Duurzaam, maar minder luxe.

De Evalia is duidelijk van het laatste soort. Praktisch nut boven esthetische verheffing. Bergruimte boven rijplezier.  

Raden we je deze elektrische bus aan? Dat ligt er aan. Alleen als je elektrisch wilt rijden en meer dan 5 zitplaatsen nodig hebt. Dan zijn er namelijk twee opties: deze Evalia e-NV200 en de Tesla Model X. Die laatste is een keer zo cool, twee keer zo duur en heeft ook ongeveer het dubbele bereik.

De 7-persoonsversie van de Evalia kost ruim 45 duizend euro.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg de updates.