Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: welke opties kies je?
Duurtest

Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: welke opties kies je?

14-04-2020 14:13 Laatste update: 14:15

Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de Intense+ uitvoering van de Outlander plug-in hybride. Vandaag checken we welke versie je eigenlijk zou moeten kopen.

Mitsubishi maakt het je bij het kiezen niet al te moeilijk. Er zijn zes versies, oplopend in prijs. De versie Pure kost 36.000 euro, de S-Edition is de duurste met 51.990 euro. Wij rijden deze maand de Intense+ die ergens in het midden zit met 42.990 euro. De Pure heeft basisfeatures die je op een auto van 36K mag verwachten, zoals elektrische ramen. Maar standaard heb je ook al vierwielaandrijving, een achteruitrijcamera, een Smart Link Display (daarover straks nog meer), cruise control en climate control in 2 zones. Absoluut geen kaal autootje en op de velgen na is er niet aan af te zien dat je de instapper kocht. De 16" velgen onder zo'n kolos zijn echt te klein.

De Pure+ daar vlak boven heeft dan ook slechts 1 extra optie in de standaard uitrusting: 18" velgen. Die kosten je 1000 euro meer. Dus je kunt ook gewoon de Pure bestellen en een paar zomerbanden op 18" velgen los uitzoeken ergens. Ben je goedkoper uit en heb je een setje 16" voor de wintersport. Iedereen wint. Behalve Mitsubishi dan. 

Ga je omhoog in de prijslijst dan wordt het lastiger de meerprijs te verdedigen. De Intense heeft onder ander parkeersensoren rondom, led-koplampen, led-mistlampen en stoelverwarming voor. Grotendeels zinvolle extra's. Maar voor een bedrag van 2500 euro niet voordelig. De Intense+ die wij rijden heeft ook nog een Rockford Fosgate stereo (met ontzettend 90's logootje gratis erbij op het dashboard) met een gigantische subwoofer achterin en 9 speakers door het interieur verdeeld.

We hebben een remotecontrol-app om de verwarming op afstand aan te zetten. Een standkachel. Verwarmbaar stuurwiel. Een ouderwets elektrisch schuifdak (zo'n kleintje), de traagste elektrisch bedienbare achterklep in de historie van de mensheid en het bijzonder zinvolle Rear Cross Traffic Alert dat je bij het achteruit rijden waarschuwt als er iemand aan komt rijden. 

Wil je adaptive cruise control, dan kun je dat alleen krijgen op de Instyle van bijna 48.000 euro. Wil je echt graag van je geld af dan is er ook nog die S-edition van 52.000 euro met Bilstein schokdempers en donker chroom rondom, zodat anderen kunnen zien dat je geld teveel had. 

Het lijkt er op dat de Pure eigenlijk de verstandigste keuze is. Met een paar 18" velgen erbij, of als je zelf geen zin hebt om dat te regelen ga je voor de Pure+. 

Nog even over de Smart Link Display; zelfs als je de allerduurste jongen koopt heb je geen ingebouwde navigatie in de auto. Mitsubishi gaat er vanuit dat je een smartphone hebt, met daarop een navigatie-app en dat je je daar ook prima mee redt (terecht). Maar ga dus niet op zoek naar de navigatieknop. Die is er niet. 

Volgende week meer over de Outlander in onze duurtest. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg de updates.