Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: wat ontbreekt?
Duurtest

Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: wat ontbreekt?

23-04-2020 12:35 Laatste update: 12:46

Veel Nederlanders kozen een Outlander plug-in in de lease. Maar wat hebben ze daarmee eigenlijk laten staan?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Mitsubishi Outlander PHEV.  Volg de updates.

Japanners

De Japanse autofabrikanten staan met name bekend om de betrouwbaarheid van hun producten. Dat hebben ze grotendeels aan Toyota (en mindere mate Subaru) te danken, maar ook Mitsubishi's, Mazda's en Nissans doen het over het algemeen bovengemiddeld goed als het om betrouwbaarheid gaat. Dat komt deels omdat er eeuwige schaamte op je familie komt te liggen als door jouw schuld er steeds auto's terug naar de dealer moeten. Deels komt het door het rigoreuze kwaliteitssysteem dat met name Toyota hanteert. Deels komt het omdat Japanners meer waarde hechten aan vakwerk en traditie en minder geneigd zijn met de winden van hippe nieuwe trends mee te waaien.

Dat zie je in de Mitsubishi ook. De knoppen voor de stoelverwarming zien eruit alsof ze miljoenen malen bediend kunnen worden zonder stuk te gaan of ook maar van kleur te veranderen. In de jaren 80 waren ze het hoogtepunt van moderne styling. In 2020 zien we elders fraaiere alternatieven.

Net als bij vrijwel alle Japanners is ook de stijl van het infotainment systeem wat verouderd. Werken doet het allemaal prima. Maar niemand zal onder de indruk zijn van je moderne nieuwe features. Het uiterlijk van de Outlander is door de jaren heen steeds een beetje opgeschoond. Alhoewel het niet één van de spannendste auto's is om te zien, heeft het ontwerp de tand des tijds aardig doorstaan. Het was altijd een solid 7,5 en dat is het nog steeds. 

Goedkope premium wagens

Ooit waren BMW's, Mercedessen en Audi's alleen voor de mensen die echt goed geboerd hadden, maar inmiddels kijkt niemand meer op van een logo met vier ringen of een ster op de motorkap bij een rijtjeshuis. Wie een BMW 3-serie leaset voor hetzelfde bedrag als een Mitsubishi hoeft niet met de meest kale versie rond te rijden, maar heeft voor hetzelfde geld een auto met spannender rijgedrag, een pittiger motor en een kariger interieur. 

Sjieke middenklassers

Voordat de SUV het feestje binnen kwam walsen en voordat plug-in hybrides gesubsidieerd werden was een auto als de Volkswagen Passat ongeveer het summum voor de leaserijder. Niet de 'badge-appeal' van een Audi of een BMW, maar wel de luxe, het comfort en veel meer opties voor hetzelfde geld. Auto's als de Passat worden met uitsterven bedreigd vanwege de alomtegenwoordigheid van de SUV. Maar wie kiest voor een Passat heeft een auto die van binnen en buiten luxer aanvoelt dan deze Outlander, maar met name op korte stukken minder zuinig is. 

Afgeladen middenklassers

De traditionele middenklassers van automakers als Renault, Ford en Opel werden de afgelopen jaren van twee kanten bedreigd. Aan de ene kant zagen ze dat steeds meer mensen bereid waren wat meer te betalen voor een sjiek logo op de oprit, aan de andere kant zagen ze merken uit opkomende economieën hard vechten om een plekje in de markt. Met 7 jaar garantie en met auto's die in hun meest kale versie al helemaal ramvol met opties zaten.

Aan de ene kant probeerden merken hun auto's meer premium te maken door technologie als automatisch inparkeren standaard te maken en cruise control en climate control "weg te geven", maar veel hielp het niet. Wie in plaats van een Mitsubishi (met ooit 0% bijtelling) koos voor een Renault Megane, Ford Focus of een Kia Cee'd had een optielijst die bijna volledig afgevinkt kon worden voor hetzelfde bedrag. Panoramadak, leren bekleding, stoelkoeling, adaptive cruise control, het was allemaal mogelijk voor een bedrag dat meestal lager lag dan de aanschafprijs van de Outlander plugin. Maar ja, die lage bijtelling!

De Nederlanders die de afgelopen jaren in een Mitsubishi Outlander plugin hebben gereden hebben financieel goed geboerd. Ze reden een ruime auto die op korte afstanden volledig elektrisch kan rijden. De eerste modellen haalden vaak de 30 kilometer nog niet, onze testauto haalt ruim de 40 kilometer.

Het uiterlijk is niet heel spannend, de technologie aan boord is niet mind-blowing. Maar al met al rijd je een hele ruime en comfortabele auto waar je best met trots in kunt stappen. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg de updates.