Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: de conclusie
Duurtest

Duurtest Mitsubishi Outlander PHEV: de conclusie

29-04-2020 08:12 Laatste update: 08:12

Onze autotester Rutger reed een maand met de Mitsubishi Outlander plug-in hybride. Is de Outlander nog relevant nu de bijtelling omhoog is gegaan?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Mitsubishi Outlander PHEV. Volg de updates.

We hebben de afgelopen tien jaar een rare rollercoaster gehad met de komst van elektrische auto's, hybrides en plug-in hybrides. In eerste instantie kregen de plug-ins dezelfde fiscale voordelen als volledig elektrische auto's, met als gevolg een verkoopsucces voor Mitsubishi in de vorm van deze Outlander plug-in. Inmiddels zijn we een flinke opfrisbeurt verder, maar vooral een set nieuwe regels. De bijtellingsregels werden minder gunstig, waardoor een roemloze afgang het lot leek van de grote SUV.

Maar strenge uitstootregels voor dit jaar zorgen ervoor dat de plug-in hybride een reddingsboei toegeworpen heeft gekregen. Zonder de mogelijkheid om een flink stuk volledig elektrisch te rijden is het simpelweg niet mogelijk om te voldoen aan de uitstoot eisen met zo'n grote auto. En dus maakte de Outlander een halve draai in de coulissen en kwam het podium weer op. Zijn tournee in Winsum deze maand was er één van veel stilstaan en veel korte stukjes rijden. De enige langere rit was een retourtje Beesd. 

Verder reden we alles dus ook volledig elektrisch. De Outlander PHEV is zo geprogrammeerd dat hij eerst zoveel mogelijk van de accu leegwringt voordat hij de benzinemotor aanspreekt. Als je niet te hard accelereert kun je stukken tot 40 kilometer probleemloos doen zonder een druppel benzine op te fikken. Dat deden wij dan ook. De Outlander is een ruime, comfortabele auto met gigantisch veel laadruimte achter de bank. Het infotainment systeem, het dashboard en de wegligging zijn allemaal in orde. Je zult er niet over opscheppen tegen anderen, je zult je er ook niet aan ergeren. De Outlander is daarmee nog steeds het type auto dat je koopt als je een Excel-sheetje aanmaakt voordat je naar de dealer gaat om proef te rijden. 

In die berekening is het belangrijk om je gebruik goed in beeld te hebben. Rijd je regelmatig langere stukken van 60 kilometer of meer? Dan wordt de auto een stuk minder zuinig in gebruik. De Outlander PHEV is ideaal geschikt voor wie bijvoorbeeld woon-werkverkeer doet van maximaal 50 kilometer retour en 1x per maand naar het buitenland moet. Hoef je dat laatste niet dan is een volledig elektrische auto ook al gauw in beeld. Voor 40K koop je ook een Kia e-Niro. Die is wel een stukje kleiner, met name in de kofferbak, maar als je dat verschil kunt hebben, sleep je niet de hele tijd een benzinemotor door het land die niets ligt te doen. 

Achter het stuur mis je weinig in de Outlander

Ik heb altijd een wat irrationale aversie gevoeld voor de Outlander Plug-in hybride. Geboren uit het feit dat elektrische auto's dezelfde fiscale voordelen kregen als deze wagen en veel mensen dus pragmatisch kozen voor de ruimere Mitsubishi en veelal "vergaten" om hem aan de laadpaal te leggen. Of juist een top parkeerplaats in het centrum met laadpaal bezet hielden om dat kleine accuutje vol te gooien. Daar kan deze auto natuurlijk allemaal niet zoveel aan doen. 

Na een maand leven met de Outlander kan ik me voorstellen dat de eigenaren tevreden waren over hun aankoop. Het is een Japanner zoals een Japanner moet zijn. Niet teveel opsmuk, een paar rare details en onverwoestbaar. 

Volgende maand rijden we de Fiat 500X in de duurtest. 

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Volg de updates.

Foto's: Filip