Duurtest Fiat 500X: de introductie
Duurtest deel 1

Duurtest Fiat 500X: de introductie

07-05-2020 08:47 Laatste update: 08-05-2020 12:39

Na een reeks elektrische auto’s rijdt onze autotester Rutger deze maand in een Fiat 500X. Hoeveel auto heeft een mens nodig?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Deze maand: de Fiat 500X. 

Het liefst zou ik dit jaar alleen elektrische auto's testen, maar het coronavirus gooit wat roet in het eten. Dus deze maand geen batterijen aan boord (nou ja, eentje dan) in de Fiat 500X. De wat? Ja, veel zie je hem niet op de Nederlandse wegen. Vorig jaar werden er 413 verkocht en in totaal zijn er in ons land 3410 aangeschaft (sinds 2015). De gewone Fiat 500 deed het een stuk beter met 2899 verkochte auto's vorig jaar. 

Fiat had een tijdje slechts twee auto's die lekker verkochten: de 500 en de Panda. De Tipo deed het niet geweldig en dus werden er variaties op de 500 gebouwd. De 500L en deze 500X. De 500L is inmiddels verdwenen, maar de X is er nog in 3 versies. De reguliere, de Cross en de Sport.

Onze 500X heeft een nieuwe 1.3 4 cilinder motor met een DDCT-automaat. Een zelfde systeem met twee koppelingen als DSG van het Volkswagen concern. Daarmee heb je niet de vertraging van een automaat en het extra verbruik, maar wel het comfort.

Klokken flankeren beeldscherm

Onze "Grigio Moda" (grijze) 500X in de City Cross-uitvoering kost 27.000 euro en heeft keyless entry, een navigatiesysteem, automatische verlichting en ruitenwissers, cruise control, led koplampen, 19 inch velgen en climate control. 

De extra opties zijn trouwens een koopje bij Fiat. Adaptive Cruise Control kost 295 euro. Een Winter pack met verwarmde voorruit en voorstoelen kost 450 euro. Maar onze auto zit zo ramvol met opties dat de totaalprijs dankzij onder andere de ontzettend fraaie velgen van €900 en die grijze lak van €650 richting de 36.000 euro is gevlogen. Een beetje terughoudendheid bij het configureren is dus wel op zijn plaats. 

Achterlichten en rondingen doen denken aan gewone Fiat 500

Overigens vind ik de neus van de reguliere 500X fraaier dan die van onze Cross. Hij probeert iets te veel offroader te zijn, terwijl je aan de bodemvrijheid meteen ziet dat hij het niet waar kan maken. 

De komende weken testen we hoe praktisch deze Fiat is, of het infotainmentsysteem bediend kan worden zonder handleiding en hoe zuinig hij rijdt. 

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest.