Aan deze smartphones verdienen fabrikanten het meest

Aan deze smartphones verdienen fabrikanten het meest

15-11-2017 18:15 Laatste update: 26-04-2018 16:08

Op welke telefoons pakken fabrikanten de hoogste marges? Merijn praat je bij over de kosten en prijzen van smartphones.

Elke week zie je een nieuwe uitlegvideo op ons YouTube-kanaal. Dit keer gaan we in op de kosten en winstmarges van smartphones. Hoeveel kosten de onderdelen in nieuwe telefoons? En pakt Apple met de dure iPhone X veel meer winst dan andere merken? Tech Insights zette op verzoek van Bright de telefoons met de grootste brutomarges op een rij. Dat levert interessante resultaten op. Bekijk de video:


Aan kop in het overzicht gaat de Lumigon T3, een toestel van een Deens luxemerk, met een brutomarge van 78 procent, gevolgd door de Sony Xperia XA, een mid-range toestel. Sony lukt het desondanks niet om winst te maken met smartphones: het afgelopen kwartaal leed het bedrijf ruim 20 miljoen dollar verlies op zijn mobiele telefoons. De Nokia 3310 in dit overzicht is overigens een nep-remake die in veel landen circuleert, niet de officiële versie geproduceerd door HMD Global.

iPhone X

De iPhone X is de smartphone met de duurste onderdelen. Bij elkaar opgeteld kosten ze 357.50 dollar, berekent Tech Insights. Concurrent IHS Markit schat het zelfs op 370 dollar. De duurste onderdelen zijn het touchscreen, de processor en de camera. Wat betreft brutomarge staat de nieuwe iPhone niet bovenaan, maar op plek 12 op de Amerikaanse markt.

In Nederland is de iPhone X met een vanafprijs van 1159 euro iets duurder dan in de VS, waar hij vanaf 999 dollar kost, maar dat bedrag is nog exclusief btw. Ook in Nederland zijn er meerdere smartphones met hogere marges dan de iPhone X. Maar daarbij geldt dat toestellen als de LG G6 inmiddels na ruim een half jaar al veel goedkoper dan de oorspronkelijke adviesprijzen zijn geworden.

De echte marges zijn kleiner

Tech Insights vergelijkt in het overzicht de Amerikaanse winkelprijzen (ex btw) met de kosten voor het produceren van de onderdelen in de telefoons, plus de assemblage, arbeidskrachten in de fabriek en de kosten voor het testen. Bij deze marges zitten de indirecte arbeidskosten (zoals voor managers en klantenservice), garantie en licenties niet inbegrepen, zegt Tech Insights-manager Al Cowsky tegen Bright.

De marges zijn in werkelijkheid kleiner, want ook de kosten voor bijvoorbeeld kantoren, marketing, verkoop en R&D komen er allemaal nog bij. Die enorme kostenposten kan Apple van alle fabrikanten het makkelijkste opvangen, vanwege de grote verkoopaantallen van de iPhones. Vorig jaar wist Apple 79 procent van alle winst op de wereldwijde smartphonemarkt binnen te halen, gevolgd door Samsung met 15 procent.

Er zijn overigens tal van producten met veel grotere winstmarges dan die van smartphones. De marges op bijvoorbeeld jeans van designermerken, parfums of medicijnen zijn vele malen hoger, net als die van popcorn in de bioscoop.

Volg Bright op YouTube

Meer uitlegvideo's? Abonneer je gratis op het Bright YouTube-kanaal