Tips

Flop 5: mislukte Google-producten

24 februari 2017 13:01

Google heeft veel succesvolle producten, maar ook een heleboel missers. Een Flop 5.

Google-ontwikkelaar Nick Fox onthulde dat er een webversie van Google’s vorig jaar gepresenteerde chat-app Allo komt. Het eerste wat we dachten: ‘o ja, Allo bestaat ook nog’. Google laat nogal eens een proefballonnetje op, en dat is niet altijd een even groot succes. Daarom: onze Flop 5 mislukte Google-ideeën.

5. Berichten-apps

Allo is verre van de eerste berichten-app van Google die niet lijkt aan te slaan. Ondanks dat Google één van de grootste internetbedrijven ter wereld is, lijkt het Google toch maar niet te lukken om mee te komen met de WhatsApps, de Facebook Messengers, de iMessages, en Snapchats van deze wereld. Want zo’n drie jaar voordat Allo verscheen, kwam Google Hangouts uit. Ook een berichten-app, die chatten, videobellen, sms en VoiP combineert. En hoewel de app nu nog steeds bestaat en wordt bijgewerkt, is de app nooit echt aangeslagen. Ondertussen kan Allo veel van wat Hangouts kan, en worden de nieuwe Google Pixel-telefoons geleverd met Allo en Duo in plaats van Hangouts.

Allo is de videobel-app die Google vorig jaar presenteerde, maar ook die lijkt niet echt aan te slaan. Daarnaast heeft Google ook nog bel-app Voice. En vrijdag werd ook de standaard sms-app op Android omgedoopt tot Android Messages. De app wordt aangevuld met een aantal functies die bijvoorbeeld het ontvangen van vliegtickets via sms makkelijker moet maken. Een heleboel verschillende apps dus, maar geen enkele is de populairste in zijn veld.

4. Android Wear

De smartwatches die draaien op Google’s besturingssysteem doen het niet bijster goed. Sowieso is de smartwatchmarkt bij lange na niet zo groot als de smartphone-markt, maar hij is er wel degelijk. Dat bewijzen Apple, Samsung en Fitbit, die alledrie wel aardige aantallen polsgadgets weten te verkopen.

Marktonderzoeker Canalys publiceerde onlangs een analyse van de smartwatchmarkt waar Apple, Samsung en Fitbit de top 3 van meest succesvolle smartwatch-verkopers vormen. Android Wear wordt onder het kopje ‘overig’ geschaard en is dus gewoon niet erg populair. Samsung is dan ook al met succes overgestapt op zijn eigen besturingssysteem voor smartwatches, en Motorola maakt voorlopig geen Android Wear-horloges meer. Hoewel versie 2.0 van Android Wear onlangs is verschenen, bevat dat systeem nou niet de vernieuwingen die het tij voor Google zullen keren.

3. Google Glass

In 2012 leek het alsof de toekomst plotseling hier was: de Google Glass. De bril, die met een klein transparant venstertje notificaties in je ooghoek projecteerde, kreeg in de eerste maanden veel bekijks. Een vroege versie was voor 1.500 dollar verkrijgbaar, en tijdens onze Bright Day van een aantal jaar geleden was Glass dé gadget die het publiek wilde zien.

Begin 2015 kondigde Google echter dat het zou stoppen met de ontwikkeling van de bril. Hoewel een nieuwe versie inmiddels al wel weer wordt gemaakt, voor zakelijk gebruik in distributiecentra, is de bril bij het grote publiek nooit aangeslagen. Misschien een kwestie van timing: twee jaar na de Google Glass zijn virtual en augmented reality doorgebroken, en gooit Microsoft hoge ogen met zijn HoloLens. Een heel andere gadget, maar in essentie ook een transparant venster dat informatie toont.

Ook heeft Google de weg vrijgemaakt voor camerabrillen. De Google Glass kreeg bakken kritiek te verduren over het kleine cameraatje in de bril. Mensen zouden stiekem alles kunnen filmen en Glass-dragers werden halsoverkop geweerd uit café’s en restaurants. Vorig jaar presenteerde Snapchat zijn Spectacles, ook een bril waarmee je op precies dezelfde manier als Google Glass alles kan vastleggen. Spectacles waren direct niet aan te slepen, maar het commentaar dat de Glass kreeg bleef bij de Spectacles achterwege.

Zo is het concept van de Google Glass misschien een succes, maar Google plukt er niet de vruchten van. Het heeft eigenlijk vooral de klappen gevangen, en andere bedrijven gaan er ondertussen met de innovatie vandoor.

2. Project Ara

Eén van de meest vreemde en ook wel gênante Google-flops: de modulaire telefoon. Het idee van zo’n telefoon waarbij je verschillende onderdelen zelf kan upgraden in plaats van steeds het hele toestel, kreeg in 2013 veel aandacht na het Phonebloks-concept van Nederlandse ontwerper Dave Hakkens.

Motorola besloot zo’n telefoon te gaan maken onder de naam Project Ara; Motorola was destijds onderdeel van Google. Tijdens Google I/O 2014 werd een bijna-werkend prototype van de modulaire telefoon getoond, daarna bleef het stil en in 2015 meldde Google dat het project vertraging had opgelopen.

Maar tijdens Google I/O in mei 2016 werd Project Ara toch weer getoond. Een ontwikkelaarsversie zou eind 2016 gereed zijn, en de telefoon zou in 2017 voor consumenten op de markt komen. Vier maanden later werd het project toch geannuleerd. Het is nog steeds onduidelijk waarom de telefoon op zo’n redelijk laat moment alsnog werd geschrapt, maar een flop is het zeker.

1. Google+

Het sociale netwerk van Google. Wees eerlijk: niemand gebruikt Google+. Zelfs Facebook heeft al moeite om zijn gigantische publiek actief te houden, laat staan dat Google het klaarspeelt. Het is redelijk onduidelijk hoeveel gebruikers het netwerk precies heeft. Marketingbedrijf Stone Temple publiceerde in 2015 een studie waarin het stelt dat minder dan 1 procent van de toen 2,2 miljard Google-gebruikers actief is op Google+.

Dat zou neerkomen op minder dan 22 miljoen. Zelfs al zouden we dat verdriedubbelen, dan valt het in het niet bij de 1,86 miljard maandelijks actieve Facebook-gebruikers. Snapchat, wel een sociaal netwerk van een heel andere orde, zei in 2016 dat het 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers had.

Hoeveel cijfers je er ook tegenaan gooit: Google+ komt niet lekker uit de verf. Ga maar bij jezelf na: hoe vaak kijk je op Google+? Hoe vaak plaats je iets op de site? Precies.

Groot succes

Het oplaten van proefballonnetjes heeft Google al met al toch bepaald geen windeieren gelegd. Alphabet, het moederbedrijf van Google, werd na de presentatie van zijn meest recente kwartaalcijfers het meest waardevolle bedrijf ter wereld.

De zoekmachine van Google blijft veruit de succesvolste ter wereld, zijn online advertentietak de grootste en Android en Chrome zijn ook erg populair. Ondertussen werkt het bedrijf ook aan spannende technieken als wifi-ballonnen en zelfrijdende auto’s.

Het hoort dus een beetje bij de Google-filosofie: proberen, vallen, opstaan en weer doorgaan. En hoewel bijvoorbeeld Google-onderzoekslab X de laatste tijd iets rustiger aan doet met het uitwerken van vreemde ideeën, hebben we de laatste Google-flop zeker nog niet gehad. En da's misschien maar goed ook.