Boekingssites 'misleidend': trap niet in deze marketingtrucs
Tips

Boekingssites 'misleidend': trap niet in deze marketingtrucs

04-07-2018 07:55 Laatste update: 08:23

"Nog maar 3 kamers vrij! Beslis nu! U kunt gratis annuleren!" Op vakantie gaan is zo'n beetje het leukste dat er is, maar het boekingsproces kan een crime zijn. Kamerprijzen op boekingssites kunnen schommelen en virtueel 'dwingen' andere gasten je snel te beslissen. Kloppen die boekingssites wel? Hier moet je op letten.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor schimmige verkooptactieken. Online dienstverleners informeren hun klanten 'onjuist en onvolledig', zegt de ACM op basis van internationaal onderzoek door samenwerkende consumentenorganisaties. 

Ook de Britse consumentenwaakhond betrapt boekingssites op misleiding. Een paar dagen geleden uitte zij kritiek op het gebrek aan prijstransparantie bij sites als Booking.com, Expedia en Hotels.com. Kortingen blijken niet te kloppen, zoekresultaten zijn gemanipuleerd en aan het eind van het betaalproces komen de toeslagen tevoorschijn.

Hoe boek je een hotelkamer zonder in marketingtrucs te trappen?

Boeken bij het hotel zelf of via een boekingssite?

Platformen vragen een commissie per boeking. Dat wil zeggen: na afloop van je verblijf in een hotel, dat je bijvoorbeeld via Booking.com of Expedia hebt geboekt, moet de hotelier in kwestie een bedragje overmaken naar die site. 

Booking.com zegt in zijn algemene voorwaarden dat alleen hotels moeten betalen voor het gebruik van hun platform. "Reizigers betalen niets directs aan Booking.com". Belangrijk woordje in deze zin: 'directs'. Hotels berekenen die commissie uiteindelijk door aan de gast. Daardoor wordt de gemiddelde prijs voor een hotelkamer opgedreven door boekingssites. 

Maar voor de kamer die je wilt boeken zou het niet uit moeten maken. Boekingssites dwingen af dat hoteliers een lagere, of dezelfde prijs bieden voor een kamer. Op de site van het hotel zou je dus geen lagere prijs mogen aantreffen.

Die zogenoemde 'pariteitsclausule' is Koninklijke Horeca Nederland (KHN) overigens een doorn in het oog, zegt woordvoerder Bernadet Naber tegen RTLZ. "Ondernemers moeten zelf hun prijs kunnen bepalen. Boekingssites hebben hotelondernemers een hoop gebracht en we werken graag samen, maar de machtsverhoudingen zijn wel scheef", aldus Naber.

KHN pleit voor een verbod, zoals in België in de maak is. "Door deze wetswijziging krijgen hoteliers de vrijheid om op hun eigen website speciale prijzen aan te bieden, bijvoorbeeld als er veel kamers leegstaan", zegt de Belgische minister Kris Peeters van Economie vandaag tegen de VRT

Een slimme boeker

  • Vergelijkt de prijzen op meerdere (vergelijkings)sites, want je weet maar nooit. 
  • Bel het hotel. Misschien is er wel een offline deal waar je gebruik van kunt maken?

Staat het meest geschikte hotel bovenaan in de zoekresultaten?

Je zoekt op het beste hotel in Parijs, geschikt voor kinderen en vlakbij Gare du Nord. Daar rolt een rijtje hotels uit, dat aansluit op jouw specifieke wensen, zou je denken. 

'No', stelt de Britse consumentenwaakhond CMA. De Competition and Markets Authority signaleert in een recent rapport dat de manier waarop zoekresultaten gerangschikt zijn niet overeenkomt met zoekopdrachten, maar met voor de consument irrelevante zaken zoals de hoeveelheid commissie die een hotel aan de boekingssite overmaakt. 

De CMA heeft diverse boekingssites een waarschuwingsbrief gestuurd en zegt juridische stappen te overwegen. De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt zegt in De Telegraaf zich te herkennen in de kritiek van de Britse evenknie. 

Een slimme boeker

  • Vaart niet blind op zoekresultaten, maar inspecteert het online voorgestelde hotel nauwkeurig.
  • Maakt gebruik van de alternatieve sorteringsfuncties. Standaard krijg je de 'aanbevolen' hotels , of 'onze topkeuzes'. Sorteer eens op prijs, of beoordelingen van andere gasten. 

Is het verstandig om je cookies te verwijderen als je boekt?

Verschillende reisbloggers tippen: als je je cookies verwijdert voordat je gaat boeken, of in incognitomodus anoniem op een boekingssite surft, betaal je minder. Aan de juistheid van dat advies kun je twijfelen. Aan de andere kant: het kan geen kwaad.

In algemene voorwaarden en privacyverklaringen doen boekingssites uit de doeken welk surfgedrag ze bijhouden en wat ze met die data doen. Zo willen dergelijke sites weten waar je op klikt en onthouden ze vervolgens welke hotels je hebt bekeken. Dat is nodig voor een 'optimale gebruikerservaring', niet voor het duurder maken van eerder bezochte kamers, benadrukt Booking.com in een reactie aan RTLZ. "Prijswisselingen zijn in geen geval gekoppeld aan het gedrag van individuele klanten", zegt het bedrijf.  

Of de prijs van het hotel dat je gisteren online opzocht vandaag een tientje duurder is? Dat is niet hard te krijgen. Een paar jaar geleden deed de Universiteit Twente op verzoek van Radar onderzoek naar cookies bij aanbieders van vliegtickets. De onderzoekers vonden geen bewijs voor duurder wordende tickets, naarmate je ze eerder had gezien. 

Wel schrijven boekingssites dat prijzen continue kunnen veranderen. Hotelaanbieders zelf zijn degene die dat bepalen, zegt Booking.    

Een slimme boeker

  • Maakt gebruik van prijsalerts. Online zijn een aantal aanbieders te vinden waarop je notificaties kunt instellen als de prijs van een gewenst hotel daalt of stijgt.
  • Boekt vroeg. Dat blijkt toch de beste garantie op een gunstige prijs.  

Soms krijg je 'korting', bij een boekingssite. Hoe werkt dat?

Die kortingen zijn schimmig, stelt de Britse waakhond CMA. Soms is de zogenaamd oorspronkelijke prijs niet juist, of zijn de genoemde kortingen niet in overeenstemming met de werkelijkheid. 

Booking.com geeft openheid van zaken in de voorwaarden: de doorgestreepte prijs is gebaseerd op de twee-na-hoogste huidige prijs van het hotel, 30 dagen rondom je gekozen reisdata. 

Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld 50 euro korting krijgt, ten opzichte van die op twee-na-duurste kamerprijs in een periode van maand. Maar ten opzichte van een andere dag kan de korting een tientje zijn, of niks.

KHN pleit voor eerlijkheid en transparantie bij boekingssites."Ook de consument proeft hoe machtig die sites zijn", zegt KHN-woordvoerder Naber. Boekingssites mijden hoeft niet, volgens de horecabranche. "Maar als je al eens eerder bij een hotel bent geweest, en je waardeert de eigenaar en het personeel: gun hen dan een rechtstreekse boeking", zegt Naber. 

Een slimme boeker

  • Laat zich niet opjagen door 'pressure selling'. "Nog 1 kamer beschikbaar!" "Hoge kortingen!" Rustig maar. Bekijk gewoon of de kamer de prijs waard is.