De 5 spelregels van... Black Friday
Winnen in de uitverkoop

De 5 spelregels van... Black Friday

29-11-2019 06:06 Laatste update: 07:34

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe heurt het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van Black Friday.

De situatie

Stickers op de ramen, de percentages vliegen je om de oren en je pinpas staat in de fik. Van een tamme schoothond verander je in een hongerige speurneus en apporteer je trouw bij het woord 'korting'. Vrijdag 29 november is het Black Friday! Geen overbodige luxe dus om te weten wat de mores zijn, die overigens voor elke uitverkoop gelden. Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond, helpt een handje.

De spelregels

1. Geloof niet alles wat je ziet

Ken je die disclaimer van Marktplaats: 'Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo'? Waarheid als een koe, volgens Gerard Spierenburg. "Helaas nemen winkels het niet zo nauw met van/voor-prijzen. Dat betekent dat ze dik op een sticker drukken dat een tv eerst 1200 euro kostte en nu afgeprijsd is naar 800 euro. Jubel jubel, zou je denken, alleen is die van-prijs nooit echt gevraagd. Je reinste misleiding en absoluut strafbaar, maar toch wordt dit vaak gedaan. Slimme koopjesjagers houden dus al een paar weken voor de uitverkoop de prijzen in de smiezen, dan weet je namelijk precies wanneer je goud in handen hebt."

Als je echt alles uit Black Friday wil halen, dan is een goede voorbereiding sowieso je beste vriend, meldt Kieskeurig.nl. Volg je favoriete winkels op social media, maak alvast een account aan en vul je winkelwagentje de avond van tevoren. Kun je de 29ste, hup, meteen toeslaan. In je pyjama. Op je telefoon. Vanuit je bed. Dat is toch bijna slapend rijk worden?

2. Je bent toch niet gek?

Nee. En zelfs als de tablets voor een prikkie je om de oren vliegen, laat jezelf dan niet gek maken. "Winkeliers trekken je graag over het randje door te roepen dat een aanbieding maar één dag geldig is. Dat is natuurlijk gewoon een slimme truc. Dus sta je op het punt om in de Mediamarkt naar de kassa te lopen, check dan altijd nog even op je telefoon of diezelfde tablet bij Cool Blue en Bol.com niet gewoon even duur is op datzelfde moment." En daar komt nog bij, weet Spierenburg, dat je online wel even goed naar de voorwaarden moet kijken. Webshops willen nog wel eens stunten met prijzen door voor 'blockshipping' te kiezen (waarbij grote ladingen in één keer verzonden worden), waardoor zij zelf de kosten kunnen drukken. Keerzijde is wel dat je dan soms een paar weken op je product moet wachten. Prima als je de tijd hebt, maar treurig als het daardoor leeg blijft onder de kerstboom.

3. Koop geen kleding

Gadgets, witgoed, dat soort spul zorgt voor de grootste klappers met Black Friday. Heb je meer zin in een nieuwe outfit (of drie), dan kun je beter even wachten tot januari. Dan is kleding namelijk het goedkoopst. Ga je toch op zoek naar kledingdeals, hanteer dan de 40 procent-regel: koop geen kleding, schoenen en accessoires met minder dan 40 procent korting. Want als je een paar weken (of zelfs een paar dagen) wacht, vliegt al dat moois voor de helft van de prijs de winkel uit. Al kan een korting op de verzendkosten bij Black Friday nog wel een verschil maken. Dan is 30 procent korting op de nieuwe collectie en gratis verzenden natuurlijk ook een prima deal. Designermerken als Prada, Ray-Ban, Fossil en Christian Dior geven gedurende het jaar hooguit 20 procent korting, maar kunnen tijdens Black Friday plotseling stunten met 30 tot 35 procent korting. Gratis tip!

4. De wijste wint

Je kent het wel: twee tierende vrouwen die trekken aan een kasjmier trui. Of twee mopperende mannen die blaffen over dezelfde breedbeeld-tv. #Doeslief! Waarom zou je in vredesnaam je dag laten vergallen door een ander met toevallig dezelfde smaak? Laat het schreeuwen maar aan het viswijf over. Als zij zo'n trui heeft, hoef jij er niet meer in gezien te worden toch?

5. Breng een budgetbuddy mee

Attentie attentie! Hier spreekt je geweten: dat iets 60 procent korting heeft, betekent niet dat je het ook gaat gebruiken. Of dat je het nodig hebt. We kennen allemaal dat stemmetje dat zegt 'ik kon het niet laten liggen?'. Maar schat, dat kun je heus. Als je nu al aan je water voelt dat je dit jaar weer met een elektrische aardappelschiller of een glow-in-the-dark fietspomphouder thuiskomt, schakel dan hulptroepen in. Benoem een vriend of vriendin tot budgetbuddy en laat je streng toespreken als je in de winkel of online bijna weer in de procentenput dreigt te vallen.