Webshop met alleen producten uit de 'circulaire economie'
Nieuws

Webshop met alleen producten uit de 'circulaire economie'

woensdag 05 november 2014 16:53

TomToy is een nieuw online warenhuis met alleen duurzame, zuinige en recyclebare producten.

We willen heus wel kiezen voor een groenere spijkerbroek of televisie. Maar uitzoeken welke fabrikant aan duurzaam doet, of hij dat ook waar maakt, en of dat wel écht groen is, zorgt dat je de bomen door het bos niet meer ziet. De mensen van TomToy besparen ons de moeite en deden het uitzoekwerk.

TomToy (tomorrow today) is een warenhuis voor circulaire economie. In de winkel zijn lifestyleproducten verzameld die naast duurzaam, ook slim ontworpen en mooi zijn. TomToy toont spullen van grote merken zoals koelkasten van Philips en stoelen van Gispen tot kleine merken als Senz van de stormparaplu's, Black Star bamboefiets en gerecyclede outdoorgear van Houdini, waar je als vaste Bright.nl-lezer al eerder over gelezen kan hebben.

"We bouwen de meest verleidelijke etalage voor een nieuwe generatie lifestyleproducten met een extra usp (Unique Selling Point red.): we helpen de wereld heel houden," aldus Milco Aarts en Frank Kessel. De voormalige Telegraafjournalisten startten twee jaar terug met het afgelopen maand gelanceerde online warenhuis. Inmiddels zijn er 282 producten te koop. Het plan is naast de webshop ook winkels te maken, maar eerst mag je pop-up stores verwachten.

Aarts heeft het zelf meegemaakt. Hij had gehoord over een gifvrije, van gerecycled materiaal gemaakte televisie en wist zelfs dat hij die bij Philips kon vinden. Pas na eindeloos zoeken vond hij hem. Herkenbaar, behalve dat ik meestal niet vind waarover ik gehoord had.

Hoe het kan dat duurzame dingen, waar volgens onderzoek een markt voor is, nauwelijks worden verkocht, daar weet Aarts het antwoord op. "Grote bedrijven pushen deze verantwoorde producten niet actief, omdat ze daarmee zeggen dat de rest van hun spullen niet goed zijn," vertelde Aarts aan het FD. Dus zorgt TomToy nu voor de nodige aandacht voor deze slimme groene spullen. En dat warenhuis ziet er ook nog eens verleidelijk uit.

Ingeborg blogt voor Bright.nl al sinds de start in oktober 2005. Haar specialiteiten zijn architectuur, stedenbouw, design en duurzaamheid.

Reacties

Klinkt veelbelovend, maar als ik dan lees dat het bij die Gispen stoel dan eigenlijk alleen opgaat voor de gecertificeerde stof van Kvadrat, dan heb zo mijn twijfels of dit niet slechts een handig marketing verhaal is...

 

Nieuwsbrief