Trends

Vero gemist? Maakt niet uit, het is alweer voorbij

5 maart 2018 12:01

Heb je de hype rondom Instagram-alternatief Vero gemist? Geen probleem, de hype is alweer op zijn retour.

Apps komen en apps gaan. Maar zo bont als Vero maakt geen andere app het. De zogenoemde Instagram-killer begon met de opmars op 25 februari, maar het was drie dagen later alweer over zijn hoogtepunt heen. Dat blijkt uit de statistieken van Google Trends.

Miniatuurvoorbeeld

In Nederland haalde het z'n piek op 28 februari. Bij Bright stroomden de kliks op die dag ook massaal binnen op ons artikel: het werd vaker gelezen dan alle andere artikelen bij elkaar samen.

Waar ging het mis?

Zo snel als de app opkwam, zo snel is hij ook weer verdwenen. Ik was zelf een weekje van de radar en toen ik terugkwam had ik de hele hype gemist. Deze neergang kwam met name omdat de app niet was opgewassen tegen de groei van 500.000 gebruikers per dag. Het was moeilijk een account te bemachtigen en als je er dan een had, was de server ook nog erg traag.

Wat ook niet hielp was dat de oprichter een omstreden miljardair bleek te zijn én dat de app geen afmeldknop heeft. Je moet een mailtje sturen wil je je account verwijderen.

Het gebeurt vaker

Wat het volgens mij vooral laat zien, is dat we heel graag iets nieuws willen. We willen af van alles wat monopolist Facebook ons voorschotelt, inclusief de dochters Instagram en WhatsApp. Maar het laat ook zien hoe moeilijk het is om door deze machtige sociale spelers heen te breken en een serieuze concurrent te worden.

Want heb jij Ello of Diaspora nog op je telefoon staan? Of wanneer heb je voor het laatst je profiel op Google+ gewijzigd?

Miljoenen

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om rijk te worden voor ontwikkelaars. De complimenten-app tbh (To Be Honest) bestond in oktober 2017 slechts negen weken toen er naar verluid een kleine 100 miljoen dollar voor werd betaald.

Eén keer raden door wie. Juist ja, door Mark en zijn miljarden.

Lees meer artikelen in de rubriek Commentaar