Trends

Commentaar: Google's wil is wet

15 februari 2018 21:01

Door irritante advertenties in Chrome te blokkeren, maakt Google het web fijner voor gebruikers. Maar wat Google doet, is niet alleen positief.

Chrome blokkeert vanaf vandaag standaard opdringerige advertenties. Pop-ups, beeldvullende reclame met een teller, grote meescrollende advertenties en autoplay-video's met geluid gaan allemaal in de ban. Goed voor gebruikers, want zulke reclame is gewoon ronduit irritant. En ook goed voor adverteerders en uitgevers: door de meest storende reclame standaard al te blokkeren, stappen mensen minder snel over naar een adblocker. Liever een paar irritante reclames blokkeren, dan meteen alles.

Sites die opdringerige reclames tonen krijgen bericht van Google en kunnen hun site daarop aanpassen: 42 procent heeft dat al gedaan. Wat irritante advertenties zijn, wordt bepaald door de in 2016 opgerichte Coalitie voor Betere Advertenties. Naast Google zitten ook Facebook, Microsoft en grote adverteerders in de coalitie.

Maar…

Maar de richtlijnen van de coalitie waren bij oprichting bedoeld als precies dat: richtlijnen, een leidraad waar adverteerders zich aan konden maar niet moesten houden. Maar nu maakt Google van een suggestie in wezen een vereiste.

Chrome heeft immers een marktaandeel van zo'n 60 procent en de zoekmachine van Google is zo populair dat die vrijwel synoniem staat aan het internet zelf. En Google zegt dat het zijn eigen advertenties niet spaart, maar daarbij worden de richtlijnen van de coalitie gebruikt. Niet weg te klikken advertenties voorafgaand aan YouTube-filmpjes vallen uiteraard niet onder de blokkade, maar die zijn niet minder irritant.

Tegenover Associated Press zegt Google's hoofd product management Scott Spencer dat er een nieuw onderzoek wordt gedaan naar wat mensen vervelend vinden. "De Chrome-filtering trekt onze eigen zaken, advertenties of platformen niet voor", aldus Spencer..

Toch zou het niet voor het eerst zijn dat Google zichzelf een streepje voor geeft in zijn producten. Dat deed het ook in de Google Shopping-resultaten, zelfs na een recordboete. Je kan je bovendien afvragen hoe wenselijk het is dat de grootste online adverteerder en de eigenaar van de populairste browser en zoekmachine alle andere websites regels gaat voorschrijven.

Google AMP

Daar komt nog bij dat Google ook steeds meer inzet op AMP, Ook dat is een gevalletje 'leuk voor de gebruiker, maar…'. AMP-pagina's zijn die sites die op mobiel razendsnel laden. Dat komt omdat sites hun pagina in wezen aan Google overhandigen, zodat Google de site al voor de gebruiker kan inladen voordat die op een pagina heeft gedrukt.

Handig, want het scheelt tijd. Maar dat is dan ook het enige voordeel. Want AMP heeft ook nadelen voor de gebruiker. Zo verandert url (vaak) in een adres van Google, onnodig verwarrend. En wie bijvoorbeeld Safari op een iOS-apparaat gebruikt, kan AMP-pagina's niet doorzoeken of beeldvullend bekijken; er zitten altijd balken van AMP in de weg. Ook kun je als gebruiker niet passen voor AMP en gewoon naar de volledige webpagina gaan om een artikel te lezen.

Maar bovenal: AMP krijgt onevenredig veel voorrang in de zoekresultaten van Google. Wie zijn pagina's dus niet in het eigen formaat van Google presenteert, loopt gigantisch veel verkeer mis

Langzaam maar zeker

Google zet op deze manier het open internet steeds meer naar zijn eigen hand. Nieuwe maatregelen worden met een sausje gepresenteerd: fijn voor gebruikers, sneller, veiliger, meer verkeer voor de sites.

Maar ondertussen wordt Google een steeds belangrijkere tussenpersoon, wiens eisen uitgevers eigenlijk niet meer kunnen negeren. En dat is op een open internet nou juist niet de bedoeling.

Lees ook:

De nieuwe truc van Facebook om meer geld te verdienen

Volg Bright op YouTube