Trends

Commentaar: werd Tesla maar ingehaald

9 februari 2018 09:44

Critici stellen dat Tesla links en rechts ingehaald zou worden door concurrenten. Rutger verzucht: was het maar zo.

'Tesla wordt links en rechts ingehaald' luidt de kritiek op het automerk, dat zich wil onderscheiden op het gebied van elektrisch rijden en autonoom vervoer. Op beide terreinen zou Tesla gepasseerd worden door zijn concurrenten. Ik zou graag willen dat de critici gelijk hadden, maar er is nog bar weinig te zien in de achteruitkijkspiegels van de Telsa Model S die in 2011 werd geïntroduceerd.

Beursbubbel

Als het om de beurswaarde van Tesla gaat, dan kan ik een heel eind meegaan in de redenering: dat lijkt voor iedereen een bubbel. Als je zo weinig auto's verkoopt, kun je onmogelijk zoveel geld waard zijn. Die bubbel gaat ongetwijfeld nog eens barsten. Het feit dat Tesla nog steeds de massaproductie van de Model 3 niet op de rit heeft, geeft de concurrentie steeds meer tijd om aan te sluiten. Tesla zal ergens dit kwartaal de productie van zijn wonderkind op orde moeten krijgen. Gevolgd door een verbeterslag op het gebied van fit and finish: de manier waarop de verschillende onderdelen gemonteerd worden en op een perfecte minimale afstand van elkaar zitten en blijven zitten. 

Geen directe concurrent

Ondanks al die ellende om de productie op orde te krijgen, is er zeven jaar na de introductie van de Model S nog geen enkele directe concurrent op de markt. Geen andere nieuwkomer en geen bestaand automerk heeft het voor elkaar gekregen om een elektrische auto die lange afstanden kan rijden te maken. Dit jaar komt in ieder geval Jaguar met een concurrent, dus die zijn in de spiegels zichtbaar, maar Tesla heeft nog een belangrijke troef in handen: zijn netwerk van superchargers. Tesla heeft al jaren kunnen bouwen aan een eigen laadnetwerk en dat is ontzettend goed. Het laadt drie keer sneller dan de Fastned-laders, is perfect geïntegreerd in de navigatie van de auto en maakt dat ook Europa doorreizen probleemloos elektrisch kan. Andere merken beloven ook laad netwerken te bouwen, maar er zit nog geen spade in de grond. Zonder dat laadnetwerk, ben je met een concurrerende auto dus net zo ver als Tesla in 2011 was. 

Tesla-trollen

En dan hebben we het lijstje van Ton Aarts waar aan gerefereerd wordt, vol Tesla's die spontaan in de brand vliegen of restaurants inrijden. Bij Tesla schijnt er een drinkspelletje te zijn, waarbij een medewerker een shotje moet atten als een Tesla-eigenaar op Ton Aarts ingaat. Ik ben zelf ook verantwoordelijk geweest voor een dronken Tesla-medewerker vermoed ik, toen ik een discussie kreeg met Ton over de kosten van een vervangende accu. Ton claimde dat we het over tienduizenden euro's hadden. Een telefoontje naar Tesla: €12.000. De adaptive cruise control in de Tesla zou heel erg slecht zijn, volgens Ton. Een beetje speuren en mijn vermoeden werd bevestigd: de sensortechnologie wordt ingekocht bij exact dezelfde toeleverancier als gebruikt wordt door de meeste Duitse automerken.

Dus ja, Tesla lijkt op de beurs overgewaardeerd. Tesla noemt adaptive cruise control met geavanceerde lanekeeping 'AutoPilot' en brengt mensen zo op het verkeerde been. Het lukt Tesla nog niet om de Model 3 in grote aantallen te produceren. En tóch wordt het bedrijf van Elon Musk nog altijd niet links en rechts ingehaald. 

Meer artikelen in de rubriek Commentaar

Lees meer over Tesla:

Waar blijft de echte Tesla-killer?

Waarom Tesla's Autopilot een slechte naam is

Tesla van Elon Musk verder de ruimte in dan gepland