Trends

Commentaar: Waarom lijkt Formule 1 niet wat meer op Mario Kart?

31 oktober 2016 18:39

Rutger keek naar de F1 Grand Prix van Mexico en vroeg zich af: zou de Formule 1 niet een flinke dosis Mario Kart kunnen gebruiken?

Afgelopen zondag waren de spannendste momenten tijdens de Grand Prix van Mexico de laatste ronden waarin Vettel gesandwicht tussen de twee Red Bulls, al scheldend op Verstappen, Ricciardo afsneed. Verstappen negeerde een team-order en na de finish waren er ongepaste handgebaren van Vettel. Vanuit de auto. Kortom: het was in tijden niet zo leuk om naar een F1-race te kijken.

Dat heeft vooral te maken met de onbegrijpelijke regelgeving van de sport. Aan de ene kant worden er kunstmatige ingrepen gedaan om er voor te zorgen dat er meer spektakel is. Zo heb je spoilers die open mogen staan voor een hogere snelheid, maar alleen als je minder dan 1 seconde achter je voorganger rijdt en je in een speciale zone bevindt op het circuit. Echt. Aan de andere kant mag je tijdens het remmen niet meer insturen om je lijn te verdedigen om botsingen te voorkomen. 

Als de Formule 1 zich graag van dergelijke kunstmatige ingrepen bedient, dan kan het wel de nodige inspiratie halen uit Mario Kart. Waarom zouden de langzaamste auto's geen power-ups kunnen pakken waarmee ze plots 20 pk extra unlocken? Waarom kon Hamilton een stuk afsnijden over het gras en daar voordeel mee halen? Op de Wii zou je in trage slijm terecht zijn gekomen, waardoor zeker drie auto's je hadden ingehaald. Bananen op de baan, zwarte vlekken op de viziers, een onweerswolk boven de leider van de wedstrijd. Als we dan toch rare regels maken, laten ze dan ook leuk zijn.

Meer artikelen in de rubriek Commentaar