Trends

Commentaar: Is de fietshelm voor de Speed Pedelec nodig?

12 oktober 2016 12:21

Op 1 januari moeten eigenaren van speed pedelecs, snelle e-bikes, aan de helm. Maar welke helm dan? En is dit wel zo nodig?

Vanaf 1 januari zijn snelle e-bikes voor de wet brommers. Dus hij moet verzekerd zijn als een brommer, een geel plaatje als een brommer, in de bebouwde kom van het fietspad af en ja, je moet een helm op. Geen brommerhelm gelukkig. Maar een helm die nu nog niet te koop is. We spraken Jan Spanjaart van Abus en Meghan Sinnot van Nutcase helmets. 

Sinds augustus dit jaar is er een nieuwe standaard voor Speed E-bike-helmen. NTA 8776 beschrijft een helm die lijkt op een racefietshelm, maar met meer materiaal in de nek en de slapen. Helmfabrikanten zoals Abus zijn dus druk in de weer om helmen te ontwikkelen en produceren die voor 1 januari in de winkel kunnen liggen. Op dit moment is er nog geen enkele helm gemaakt volgens de nieuwe standaard. 

Meghan Sinnot van Nutcase Helmets vertelt dat ze wel aan het onderzoeken zijn of ze een helm volgens de nieuwe standaard kunnen maken, maar dat deze op 1 januari nog niet klaar zal zijn. Jan Spanjaart van Abus verwacht dat een aangepaste versie van hun Pedelec-helm wel op tijd te koop is. Abus is intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe norm en heeft daardoor een voordeel. Spanjaart geeft aan dat de kans groot is dat de NTA 8776 norm ook voor andere Europese landen gaat gelden. 

Geen helmcultuur

Fijn dat er duidelijkheid komt, maar niet zo fijn dat de helm verplicht wordt. Het is mijn ervaring dat je met een Speed Pedelec op een verlaten overzichtelijk fietspad tegen de 40 kilometer per uur fietst. Als je inhaalt rem je af naar 20-25 kilometer per uur en in de stad kom je zelden boven die snelheden. Is het dan verstandig een fietshelm te dragen? Tuurlijk. Gaat je haar er beter van zitten? Tuurlijk niet. In Nederland hebben we een cultuur waarin veel mensen fietsen en weinig mensen daarbij een helm dragen. Racefietsers doen dat wel, omdat ze meer risico's nemen. Maar verplicht is het niet. Zo kun je als burger kiezen of je langzamer wilt fietsen om je kapsel in stand te houden, of met een helm op het snellere werk aan te pakken. Die vrijheid kunnen we volgens mij wel aan. 

Sinnot: "Als fietser heb ik een persoonlijke keuze gemaakt om te geloven in het feit dat een helm mij beter beschermt dan alleen mijn haar. Er is wetenschappelijk en anekdotisch bewijs waardoor ik een helm draag, ondanks dat ik dat niet wettelijk verplicht ben. Als ik in de tuin werk, doe ik dat niet op slippers, als ik iets las doe ik handschoenen aan."

In de bredere discussie over verkeersveiligheid is er meer ruimte gekomen voor de verantwoordelijkheid van het individu. Zelfs achter het Centraal Station in Amsterdam is er een shared space, waar fietsers en wandelaars door te 'onderhandelen' het beste van de situatie moeten maken en dat werkt goed. Waarom zou dat bij een helm niet het geval zijn? Sinnot merkt op dat de standaarden voor fietshelmen al jaren niet veranderen, maar de vraag naar een ander soort fietshelm wel is ontstaan. Met meer reflectie, meer persoonlijkheid en idealiter ook ingebouwde verlichting. Hebben we toch nog iets te kiezen als Speed Pedelec-rijders. 

Meer artikelen in de rubriek Commentaar