Trends

Volledig ondergedompeld in VR-gaming

9 april 2016 14:01

De Oculus Rift en HTC Vive zijn er, Playstation VR volgt dit najaar. Games hebben een grote rol in de adoptie van VR, maar hoe beleven we dit nieuwe gamen?

Gamejournalist Jan Meijroos heeft inmiddels op persevenementen de drie grote VR-headsets (Oculus Rift, Playstation VR en HTC Vive) getest en schrijft in ons webmagazine Bright Ideas over zijn ervaringen met de eerste VR-games. Een fragment uit zijn verhaal:

"De term immersive is de laatste jaren te pas en te onpas gebezigd als het over games ging, maar dit is hét. Met VR zit je ín de game. Van beschouwen en spelen, gaan we met VR daadwerkelijk naar ervaren. Naar volledig opgaan in de omgeving. Geluid is daarbij van alles bepalend belang. Wanneer je nu een spel speelt, zijn er altijd nog elementen uit de echte wereld om je heen die afleiden. Je telefoon waar een WhatsApp-bericht van een collega op verschijnt. Een wasmachine die centrifugeert. Het daglicht of het juist het licht van een lamp, geluid van kinderen die buiten op straat spelen.

Met een VR-headset op - waarbij gamebeelden, gamesound en gamemuziek de énige input is die je ziet, hoort en beleeft - worden gamebelevingen zo veel meer intenser en heftiger. Dat is ook de reden dat veel VR-games grotendeels korte ervaringen bieden. Wie Uncharted, Tomb Raider of GTA-achtige taferelen verwacht bij VR-games, komt voorlopig bedrogen uit. Dat ga je ook voorlopig nog niet willen. VR-games spelen is namelijk fysiek zwaar. Het is intens voor je hele lichaam, niet alleen je hoofd en je ogen. Je zintuigen draaien overuren en dat zal, opnieuw, gewenning vragen."

Lees het hele artikel gratis in Bright Ideas

Bright Ideas: verdieping over vernieuwing

Bright Ideas is ons tweewekelijkse webmagazine met achtergrondartikelen, interviews en duiding. Een abonnement kost slechts 24 euro per jaar en geeft toegang tot het hele archief. De artikelen zijn ook los te lezen via Blendle.

Verder in Bright Ideas editie 050:

Scale-ups: 3D Hubs

In een nieuwe reeks belicht Bright Ideas Nederlandse internetbedrijven die in korte tijd veel geld ophaalden en succesvol aan de weg timmeren. Start-ups die stappen maken. Scale-ups dus. In deze eerste aflevering de grootste marktplaats voor het printen van 3D-objecten. (Lees bij Blendle)

Tech-revolutie als grote gelijkmaker?

Brengt de tech-revolutie voorspoed voor iedereen? Of leidt innovatie juist tot grotere ongelijkheid? En als dat zo is: wat valt daar dan tegen te doen? (Lees bij Blendle)

Streaming stress

Spotify, Netflix, Google Play Music, Apple Music, YouTube Red, Videoland. Het regent streamingdiensten. Daar zijn de diensten noch de gebruiker bij gebaat. (Lees bij Blendle)

Waar je naar kijkt, verraadt alles

Opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding. Daar gaat het boek 'Zo werkt aandacht' van Stefan van der Stigchel over. Een voorpublicatie, over de inzichten van eye trackers. (Lees bij Blendle)

Video vault: Oude foto's komen tot leven

Eens in de maand verzamelen we de beste online video's voor je. Ben je meteen weer bij.