Trends

Bright Ideas 042: GitLab, startup van 5 miljoen aan de gracht

7 december 2015 17:00

<p><strong>Bram ging langs bij de snel groeiende Amsterdamse startup GitLab, de 'Google Docs voor programmeurs'. Klinkt wellicht taai, maar het bruist aan alle kanten.&#13; </strong></p>&#13; <p></p>

Een fragment uit zijn Bright Ideas-artikel:

"Ben jij Bram?" vraagt Sylvia, terwijl ik lichtelijk ontheemd een woonkamer binnenstap van een herenpand aan de Amsterdamse grachtengordel. "Het ruikt hier een beetje sterk, maar we zijn boven bier aan het brouwen." Langs de muur zitten aan lange tafels jongens naar hun computer gebogen. "Ik laat je het bier zien, kom mee." De wondere wereld van GitLab ontvouwt zich.

De trap op; boven zitten nog meer jongens. En vooruit, hier en daar een meisje. De programmeurs die geen bier aan het brouwen zijn, zitten achter eettafels of andersoortige geïmproviseerde bureau's. De werkplekken zijn niet groter dan de breedte van de schouders. Als er maar een laptop op past, is de gedachte. Niemand lijkt zich eraan te storen.

Het is een waanzinnig pand van vijf verdiepingen, met de steile houten wenteltrap als middelpunt. Bij het tellen van de treden raak ik de tel kwijt. Sylvia ziet mijn verbazing. "Mooi is het hier, hè? Gevonden op Airbnb. Veel van onze werknemers slapen hier ook."

Zeg maar Sid

Sylvia brengt me naar de bovenste verdieping, de CEO zit al klaar. Er lopen vandaag zo'n 25 mensen rond in dit grachtenpand, betiteld als 'het lab'. Dat kan morgen de helft zijn, of het dubbele, vertelt de CEO en medeoprichter Sytse Sijbrandij me. Ik heb mijn laptop op de begane grond laten staan, dus ren op en neer en begin bekaf aan het interview. Als ik wil mag ik hem Sid noemen, zoals de niet-Nederlanders doen en hij in zijn e-mailnaam 'tussen haakjes' heeft staan.

"We hebben nu zo'n 30 medewerkers. Maar zij werken overal op de wereld." Dit lab is slechts hun huis voor twee weken, daarna doeken ze weer op. "Zo'n twee keer per jaar hebben we zo'n tijdelijke locatie. Een andere samenwerkingsplek is ons kantoor in San Francisco."

Lees dit artikel op Blendle (als je geen abonnee bent)

Bright Ideas-leden: Lees hier het hele artikel

Een jaar lang toegang tot Bright Ideas kost maar 24 euro. Maak eerst een gratis Bright Bunch-account aan, vervolgens kan je een Ideas-abonnement toevoegen.

Verder in Bright Ideas 042:

Leonardo Da Vinci der Lage Landen

Designer Daniel de Bruin is zélf onderdeel van zijn apparaten. "Als machines al je werk doen, wat is er dan nog authentiek?"

Bankiers op sneakers

De nieuwe bankier is een nerd. Ook in eigen land kloppen fintech-startups aan de deur van de financiële wereld. RTL Z-journaliste Frederieke Hegger schreef er een boek over. Een ingekorte versie van haar gesprekken met twee Nederlandse rebellen: Bunq en Mollie.

Samsung: ‘Smartwatch gaat winnen van smartphone’

Nieuwe technologie bereikt steeds sneller de gewone consument. Samsung lanceerde dit jaar dan ook zijn nieuwe slogan 'next is now'. Goed gevonden. Marketingmanager Gerben van Walt Meijer blikt desalniettemin vooruit.

Bright TV Backstage: het museum

De studio van Bright TV staat niet alleen vol moderne gadgets, maar mag met elektronica uit het verleden, bijzonder speelgoed en andere hebbedingetjes ook best een klein museum heten.

Video Vault: VR-dystopie en Star Wars-museum

Eens in de maand verzamelen we de beste internetvideo’s voor je. Ben je meteen weer bij.

Zo lees je Bright Ideas:

Bright Ideas verschijnt elke twee weken. Een jaar lang toegang tot Bright Ideas, inclusief het hele archief, kost maar 24 euro. Artikelen zijn ook los te lezen via Blendle (zoek binnen Blendle op 'Bright Ideas').