Trends

Bright Ideas 034: Mode van plastic soep: wat heeft de oceaan eraan?

16 augustus 2015 17:01

<p><strong>De 'plasticsoep' in de zee zet modemerken aan tot producten van oude visnetten en flessen. Helpt dat of is het louter marketing?</strong></p><p></p>

Mode van oceaanplastic geeft ons een goed gevoel. Je voorkomt ermee dat zeehonden gewurgd worden door nylon visnetten en dat zeevogels doodgaan van de honger omdat ze hun buikje vol hebben met plastic speeltjes. Oceaanafval-kleding doet het ook goed in marketingcampagnes van de betrokken modemerken. Maar leveren al die mooie recycling-projecten ook echt wat op voor de oceaan?

Daniel Poolen van de Nederlandse Plastic Soup Foundation vindt recycling géén goed idee: "Gerecycled plastic voor kleding is een microplasticbom." De stichting is nauw betrokken bij het Europese Mermaids-onderzoek naar de impact van plastic micro- en nanovezels op het ecosysteem. Per wasbeurt kan synthetische kleding miljoenen microvezels loslaten; vezels die via het riool weer terecht komen in zee. "Je moet het gebruik van synthetische kleding zoveel mogelijk zien te vermijden en je moet er vooral voor zorgen dat de vezels niet in de oceaan komen", aldus Poolen. Plastic Soup Foundation en Mermaids werken aan een vezelfilter voor wasmachines.

Lees het hele artikel in Bright Ideas, onze tweewekelijkse weekendbijlage, leesbaar op elk scherm. Een jaarabonnement kost 24 euro voor 24 edities. Het artikel is ook los te koop op Blendle voor 0,25 euro.

Verder in Bright Ideas 34:

Zo laat Lexus zijn hoverboard zweven (gratis artikel)

Daar was ie dan: Lexus' hoverboard. Zwevend skateboard dat bijna magisch boven de grond hangt. We spraken een van de makers. Over de kansen voor 'kwantumlevitatie'.

'Met verlichting kan nog zoveel meer'

We downloaden straks lichtrecepten voor slapeloze kinderen en spelen lichtscènes in huis af als playlists. Dat denkt de bekende lichtontwerper Rogier van der Heide, jarenlang designhoofd bij Philips. Nu werkt hij vanuit Liechtenstein aan innovaties met licht.

Impact internetpetities vaak 'petite'

Van internet werd ooit veel verwacht als middel om de democratie te veranderen. Dat valt tot nu toe erg tegen. Neem het fenomeen petities. Ondanks duizenden digitale handtekeningen gebeurt er vaak maar weinig mee in de praktijk. Waar ligt dat aan? En hoe kunnen we straks via internet als burgers wel meer macht krijgen?

Humani-tech: drones, 3d-printen en data

De wereld staat in brand. In 2014 lieten ruim 60 miljoen mensen huis en haard achter op zoek naar een veiliger bestaan. Een record sinds WWII. Regeringen en noodhulporganisaties kunnen de crises nauwelijks aan. Innovatie in de humanitaire sector is hard nodig.

Video Vault: abnormale uitvinder, wifi-loze stad

Eens in de maand verzamelen we de beste internetvideo's voor je. Ben je meteen weer bij.

Alles lezen? 24 euro per jaar

Word ook abonnee van Bright Ideas door eerst een gratis Bright Bunch-account aan te maken en daar een Ideas-abonnement aan toe te voegen. Bright Ideas kost 24 euro voor 24 nieuwe edities en een jaar lang toegang tot alle artikelen uit het hele archief.