Trends

Lancering Bright Ideas op 1 april (geen grap)

18 maart 2014 18:00

<p><strong>Het ontwerp is klaar, de eerste stukken zijn binnen, we zijn onze nieuwe digitale uitgave aan het testen. Het aftellen kan beginnen!</strong></p><p></p>

De aankondiging in december dat Bright Magazine plaats maakt voor een nieuwe digitale uitgave genaamd Bright Ideas werd gedaan met gemengde gevoelens. Plannen voor Ideas waren er al langer, het stoppen van het magazine niet. De verzelfstandiging van Bright begin dit jaar stond een voortzetting van het magazine in het weg; tijdschriften maken is duur en het zakelijke risico is voor ons als kleine uitgeverij momenteel te groot.

Het magazine keert mogelijk in de toekomst terug, maar voorlopig is Ideas in plaats van een aanvullende uitgave een vervanger geworden. Het afscheid van het magazine deed pijn, ook bij veel van zijn lezers. De opwinding over Bright Ideas krijgt bij ons inmiddels de overhand. Want hij ziet er prachtig uit en zal in zijn soort zeldzaam zijn in Nederland. We kunnen niet wachten tot we van start gaan.

Sneak peek: de homepage van Bright Ideas

Het ontwikkeltraject is nogal een rollercoaster geweest. Lange tijd stuurden we aan op native apps. Daarna was het wikken en wegen tussen native apps en een zogeheten web app. Waarop we besloten beide te gaan doen. Daar kwamen we op terug toen Ideas de vervanger werd van het magazine. We moesten bestaande abonnees kunnen opvangen. Dat gaat met native apps niet. Als uitgever weet je niet wie je uitgave leest, wie je publiek is. En kun je lezersprofielen dus ook niet koppelen aan een bestaande database. Kortom, iemand die zich via een native app op Ideas abonneert zou bij een bezoek op Bright.nl niet herkend kunnen worden. Dat is niet van deze tijd en is niet het serviceniveau dat wij nastreven.

De verschijningsvorm van Ideas is daarom een web app. Dat is de meest universele vorm. Je sluit niemand uit omdat hij toevallig het verkeerde platform op zijn smartphone of tablet draait. De uitgave is leesbaar op elk gewenst scherm: desktops, laptops, smartphones, tablets en zelfs smartwatches. En voor elk scherm is een optimale opmaak gemaakt.

Korter, lichter, sneller en beter

Bright Ideas zal een betaalde digitale uitgave zijn, een van de weinige in Nederland. De nieuwe uitgave zal nauwlettend worden gevolgd door collega-uitgevers, weet ik uit eerste hand. Veel uitgeverijen hebben met de komst van de iPad vol overgave meegedaan aan de eerste golf digitale magazines. De pdf+ magazines, zeg maar. De resultaten waren geen onverdeeld succes. Een tweede golf kwam op. Deze uitgaves zijn niet van bestaande uitgevers maar van makers opgegroeid op het web, met WordPress, Tumblr en Instapaper als referentiekader. Die magazines zijn korter, lichter, sneller en beter afgestemd op de nieuwe leespatronen. Bright Ideas is gemaakt volgens diezelfde filosofie.

Bright Ideas zal vanaf 1 april tweewekelijks verschijnen met 24 edities per jaar voor 24 euro. Rond de start geldt een speciaal introductietarief van slechts 20 euro. Tel uit je winst.

Speciaal voor bestaande Bright abonnees

We nemen binnenkort apart contact met je op via mail en brief met tekst en uitleg hoe je je Ideas abonnement kunt activeren. Wordt tof!