VanMoof: 'Deze fiets zegt tegen de dief: laat mij maar staan'
Anti-diefstal-tech

VanMoof: 'Deze fiets zegt tegen de dief: laat mij maar staan'

31-05-2018 19:25 Laatste update: 01-06-2018 07:17

De nieuwe e-bikes van VanMoof hebben nog meer technologie om dieven af te schrikken. Een automatisch slot in de achternaaf voltooit het anti-diefstal-arsenaal, vertelt mede-oprichter Ties Carlier.

De opvallendste vernieuwing in de e-bikes Electrified S2 en X2, die het Nederlandse fietsmerk VanMoof deze week onthulde, is een automatisch slot. Fietsers bedienen het 'Stealth Lock' door met hun schoen een knop bij het achterwiel aan te tikken, waarna een pin bij de achternaaf de fiets op slot zet. Bij terugkomst herkent de VanMoof-app de eigenaar en springt het slot automatisch weer open.

"Dit slot is de laatste stap in ons diefstalpreventie-systeem" vertelt Ties Carlier, die VanMoof in 2009 samen met zijn broer Taco oprichtte. Het prototype van de Electrified S2 kwam deze week binnen bij het Amsterdamse bedrijf. "We hebben het prototype voor het eerst onderdeel voor onderdeel opgebouwd. Ik kreeg een gevoel dat ik niet vaak heb gehad. Dit gaat de boel echt veranderen."

Locatie tracken bij diefstal

De Electrified S2 en X2 hebben net als de vorige modellen ook een ingebouwde locatietracker. Als de fiets wordt gestolen, kunnen VanMoof-medewerkers hem opsporen. Lukt ze dat niet binnen twee weken, dan krijgen klanten die een 'Peace of Mind'-abonnement hebben afgenomen een nieuwe fiets. De e-bikes schrikken dieven ook af met knipperende lampen en een steeds luider klinkend alarmgeluid, dat klinkt als de sonar van een onderzeeboot.

Bekijk ook onze sneak peek van de nieuwe e-bikes van VanMoof:

Subscribe je ook op ons YouTube-kanaal

Gestolen fiets niet als e-bike

Carlier maakt zich niet veel zorgen over concurrenten die het nieuwe slot zouden kunnen namaken. "Wij hebben een completer aanbod. Al die verschillende elementen maken de ultieme diefstalpreventie mogelijk. Het begint met een goed basisslot, dat mooi automatisch werkt. Dan is er het diefstalpreventie-systeem. Ik zie het niet als een klassiek loeiend alarmsysteem. Het is meer bedoeld om de dief te waarschuwen. Zo van 'hé, ik ben slimmer dan je denkt, je kunt mij maar beter laten staan'."

Negeert de dief de knipperende lampen en de alarmgeluiden toch, dan gaat de fiets in lockmodus, terwijl de lampen blijven knipperen en de tracker wordt geactiveerd. Dankzij de grote accu van de fietsen houden de tracker en de knipperend lampen het heel erg lang vol, mogelijk zelfs meer dan een jaar.

Mochten VanMoofs 'bike hunters' de gestolen e-bike niet kunnen terugvinden, dan nog hebben de dieven weinig aan de gestolen fiets. "Als iemand een VanMoof steelt, dan wordt het systeem uitgezet. Je kan dat dan ook nooit meer aan de praat krijgen. Je zal zo'n gejatte fiets nooit meer kunnen gebruiken als een elektrische fiets", zegt Carlier.

Geen extra slot meer nodig

Volgens de marketing van het Amsterdamse bedrijf zijn de nieuwe Electrified S2 en X2 zo slim dat er geen extra slot meer nodig is. "Dat klopt, maar we zitten wel nog in een overgangsfase", erkent Carlier. Nog niet alle dieven weten immers dat het stelen van de e-bikes van het Nederlandse merk onverstandig is.

"Als je in een risicozone woont, zoals Amsterdam of de New Yorkse wijk Brooklyn, waar heel veel fietsen gestolen worden, dan raad ik mensen aan om hem 's nachts buiten op straat nog wel met een kettingslot vast te zetten. Voor wie niet in een risicogebied woont en zijn fiets niet 's nachts buiten laat staan, is het Stealth Lock voldoende. Overdag in Amsterdam of Brooklyn trouwens ook."

Modulaire elektronica

Een andere noviteit in de Electrified S2 en X2 is dat de elektronica van de slimme fiets in een cartridge in de bovenbuis zit, die er als module uit is te halen. "Dit modulaire cartridgesysteem is erg bijzonder. Deze fiets is voor het eerst ontworpen voor online verkoop. Een belangrijke vraag bij online verkoop is namelijk: hoe ga je hem onderhouden?"

Als er een probleem is met de elektronica in de e-bike, dan kan VanMoof voortaan een vervangende cartridge sturen, die gebruikers er makkelijk zelf in kunnen zetten. "De oude stuur je dan naar ons terug. Het zou ook kunnen dat je over vijf jaar met een cartridge je huidige Electrified S2 of X2 met nieuwe technologie kan upgraden. We kunnen ook op afstand software-upgrades uitvoeren. Je hoeft voor dit soort onderhoud niet naar een lokale fietsenmaker."

150 km op volle accu

Op een volle accu kunnen de nieuwe e-bikes in de eco-modus volgens VanMoof een afstand van 150 kilometer halen. Bij de vorige Electrified-modellen was dat 120 kilometer. Het grotere bereik is mogelijk door een verbeterde motor en accu. De normale snelheid van de fietsen is 25 km/u, maar er is ook een snellere modus van 32 km/u.

De Electrified S2 en X2 zijn vanaf 7 juni met een aanbetaling van 100 euro te pre-orderen, in wit of donkergrijs. De elektrische fietsen kosten 3398 euro, maar de eerste tweeduizend kopers krijgen duizend euro korting. De eerste productiemodellen worden in september geleverd.

Op de S2 en de X2 zijn later dit jaar ook abonnementen af te sluiten, maar de prijzen daarvan zijn nog niet bekend.