© Bright

Spotify slaat de plank volledig mis met Drake-overkill
Commentaar

Spotify slaat de plank volledig mis met Drake-overkill

03-07-2018 14:10 Laatste update: 20:55

Door Drake hard te pushen heeft Spotify de popup-advertentie onder de muziekpromotie uitgevonden. Een stap te ver, vindt Bram.

Afgelopen weekend kon je letterlijk niet om Drake heen op Spotify. Opende je de app, dan bedekte de hoes van zijn nieuwe album ScorpionSZN ongeveer een derde van het scherm. Nog eens een derde van het scherm werd bevlekt met tientallen door Spotify gemaakte playlists met allemaal zijn hoofd erop. Lukte het je dan nog om niet het nieuwe album te luisteren, dan kreeg je een schermvullende weergave van de albumhoes en een 'Luister nu'-knop.

Ik werd er helemaal gek van. Je kon geen lijstje aanzetten of er kwam wel weer een nummer van Drake voorbij. Zelfs in de ogenschijnlijke objectieve hitlijst 'Top Hits NL'.

Popup-reclame

Het deed me denken aan de good old popup-advertentie. Je kent hem nog wel: je opent een site en er schieten allemaal advertenties op je af die je eerst moet wegklikken voordat je kan doen waarvoor je bent gekomen. Op nieuwssites zie je ze nog wel eens - als je je adblocker hebt uitgezet.

Alleen: voor nieuwssites betaal ik niet, dus verwacht ik dat ik daar iets van gemak voor inlever. Voor Spotify betaal ik 10 euro per maand om alsnog een artiest opgedrongen te krijgen die niet bij mijn muzieksmaak past. En ook nog met een 'drake' van een plaat.

Wat is te koop?

Daar komt bij dat Spotify ongelofelijk ondoorzichtig is over waar wel en niet voor betaald is. Zelf zegt het Zweedse bedrijf dat de door Spotify gecureerde playlists niet te beïnvloeden zijn. "De onafhankelijkheid van ons redactionele team is een belangrijk deel van wat Spotify zo'n geweldige luisterervaring maakt voor fans", aldus Spotify.

Dus de editors van meer dan 25 afspeellijsten bedachten in een keer allemaal onafhankelijk en met gesloten beurs dat Drake toch wel heel goed in hun playlist paste? Van 'Shisha Lounge' tot 'Throwback Workout'? Ik wil niet zeggen 'laat me niet lachen', maar, kom op, laat me niet lachen.

De muziekjournalistiek heeft al vaker bericht over de schimmige wereld waarin Spotify en grote platenmaatschappijen een dansje doen met elkaar, waardoor nieuw onafhankelijk talent moeilijk boven komt drijven.

Spotify's U2-momentje

Voorzichtig komt er wat verzet tegen de nonchalante houding van de belangrijkste muziekstreamingdienst. Een groep abonnees eist nu abonneegeld terug, omdat Spotify een advertentievrije ervaring belooft, maar niet nakomt.

Ook wordt deze take-over van Drake gezien als Spotify's 'U2-momentje', waarbij wordt verwezen naar toen Apple in 2014 elke iTunes ongevraagd uitrustte met het nieuwe album van Bono en kornuiten.

Dit is de tijd voor Spotify om een boekje open te doen over hoe het geld verdient en wanneer betalende abonnees niet alleen de klant, maar ook het product zijn. Zomaar een slechte plaat door je trommelvlies duwen, is een stap te ver.