Minder kosten en meer geluk dankzij flexibel werken
Branded

Minder kosten en meer geluk dankzij flexibel werken

01-07-2018 21:00 Laatste update: 27-07-2018 18:21

Nederlandse bedrijven kunnen miljarden besparen met flexibel werk. Onderzoek van VodafoneZiggo en EY toont aan dat de winst verder gaat dan een puur financieel voordeel.

Flexibel werk biedt tal van voordelen, vertelt Martin de Jong Directeur Maatschappelijke Waarde bij VodafoneZiggo. Aan een groot deel van die voordelen werd niet eerder een prijskaartje gehangen, legt hij uit. EY combineerde de resultaten van 27 bestaande onderzoeken over de economische, sociale en- milieueffecten van 'slim werken'.

Eén plek

Om te beginnen zijn een vijftal archetypes gedefinieerd. De Jong: “Daaruit blijkt dat flexibel werk voor lang niet iedereen is weggelegd.” Wie in een winkel werkt, als kapster of achter het stuur van een stadsbus zit, ontkomt er niet aan om op een bepaald moment op een bepaalde locatie te zijn. Deze locatiegebonden banen zijn weinig flexibel.

Maar voor andere banen die ogenschijnlijk aan één plek vastzitten, zoals callcenter medewerkers, kunnen creatievere oplossingen worden bedacht. Thuis telefoontjes ontvangen, dat gaat prima. De Jong: “Uit de onderzoeken blijkt dat deze medewerkers ook nog eens meer gesprekken verwerken en beter gewaardeerd worden door klanten.”

Creatief

Voor vertegenwoordigers geldt dat ze bij uitstek goed flexibel kunnen werken. Bij kenniswerkers en managers geldt dat het afhankelijk is van de taken van die dag. Repetitieve taken kunnen beter op kantoor worden uitgevoerd. Maar wie iets creatiefs moet doen, zoals een beleidsstuk schrijven of een presentatie voorbereiden, kan beter thuis (mits geen jengelende kinderen), of op een andere rustige locatie werken.

Verminderde stress

De voordelen van flexibel werken zijn in het onderzoek op economisch, milieu en sociaal gebied getoetst. Economisch voordeel wordt met name behaald door de reductie van vervoerskosten en de benodigde kantoorruimte. Dat heeft ook milieueffecten door verminderde uitstoot die ontstaat bij het bouwen van kantoren en het aanleggen van wegen.

Het bijzondere is dat naast kwantificeerbare winstpunten van flexibel werken dit keer ook is gekeken naar de niet-monetaire winst. Aan verminderde stress van het in de file staan of het risico op ongelukken op de weg kun je tenslotte ook een prijskaartje hangen.

Vrijheid en controle

De Jong erkent dat dit om een andere manier van denken vraagt. Waar volgens de metastudie van EY nog veel winst te behalen is, is het toekennen van waarde aan tijd. Mensen die zelf hun uren kunnen indelen ervaren meer vrijheid en controle en daardoor meer levensgeluk. De Jong: “In deze krappe arbeidsmarkt, is het bieden van vrijheid een manier om de juiste mensen te trekken en te behouden.”

De andere kant van de medaille is dat werkgevers anders moeten leren denken over de flexibiliteit die ze hun werknemers bieden. De Jong: “Ik ben zelf ook manager. Je wilt toch zien dat mensen aan het werk zijn.” Hij zegt dat er meer naar output gekeken moet gaan worden, al tekent hij daar wel bij aan dat output vaak een teaminspanning is: “Vijf dagen per week flexibel werken, gaat niet als je ook moet samenwerken.”

Mindshift

Werkgevers die hun werknemers flexibeler willen laten werken, thuis, bij een klant of op een andere locatie, moeten wel de nodige voorzieningen treffen. Daar horen volgens De Jong uiteraard een goeie laptop en telefoon bij, net als handige diensten als Skype for Business. 

Maar wie de milieu- en sociale voordelen van flexibel werk optimaal wil benutten, dient volgens De Jong ook een mindshift te maken. Want hoe kijk je naar tijd en de waarde van tijd voor medewerkers? Wat is levensgeluk waard? De neiging tot controle en overzicht van werkgevers dient onder de loep te worden genomen.

De winst die volgens het onderzoek van VodafoneZiggo kan worden behaald, is in ieder geval substantieel. “Als iedereen die dit kan één dag per week thuiswerkt en twee dagen per week buiten de spits reist, levert dit Nederland al vijf miljard euro extra per jaar op.”, zegt de Jong.

Handige tool

Om werkgevers en werknemers te helpen bij de bewustwording van flexibel werken en wat dit voor mensen en hun organisatie kan betekenen, is een handige tool gemaakt. Na het invullen van de werkzaamheden en hoe die worden uitgevoerd, rolt er een advies uit dat inzichtelijk maakt waar de winst te behalen valt. De Jong: “De grote lijn is: het loont.”

In samenwerking met VodafoneZiggo