Commentaar: Google-telefonist aan de lijn? Ophangen!
Bellen met een robot

Commentaar: Google-telefonist aan de lijn? Ophangen!

12-10-2018 09:42 Laatste update: 09:42

Google lanceert een nieuwe functie voor zijn Pixel-telefoons: Call Screen. Een robotstem vraagt bellers waarom ze jou bellen. De opvolger van voicemail? Nee, ondoordacht en doorgeslagen gemak, vindt Floris Poort.

Eén van de meest opvallende functies die Google bij de presentatie van de smartphone Pixel 3 toonde, was Call Screen. Met die functie neemt de Google Assistent je telefoon op, terwijl jij druk bent. De beller wordt gevraagd waarom hij belt en de reactie wordt live op je telefoonscherm omgezet in tekst. Zo kan je geïnformeerd beslissen of je wil opnemen of niet en hoef je bij een geweigerd gesprek nooit meer te denken: waar belden ze eigenlijk voor?

Heel slim vond ik dat, althans in eerste instantie. Daarna ging ik nadenken: wat gebeurt hier nou eigenlijk? Stel je voor dat je iemand belt en een robotstem neemt op en zegt: "Hoi, de persoon die je belt gebruikt een functie zodat hij kan zien wat jij nu zegt en dan kan beslissen of hij daar trek in heeft. Dus waarom bel je?"

Daar doe je toch niet aan mee? Dan hang je toch onmiddellijk op? Als iedereen zo'n afweermechanisme aanzet, dan houden we toch gewoon permanent op met bellen? Ook goed, maar schrap dan gewoon de telefoonfunctie. Nu krijgen we een soort voicemail, maar dan eentje waarbij je weet dat de ander meeleest. En met een beetje pech zegt de robotstem: "Sorry, hij heeft even geen zin in je, de verbinding wordt verbroken..."

Google lost hier een probleem op dat grotendeels niet bestaat. Want zo doe ik het nu als iemand belt en ik weet niet wie het is of waarom ze bellen: ik neem gewoon niet op. Als het belangrijk was, dan spreken ze mijn voicemail in, of beter nog: ze sturen een berichtje. En anders bel ik later even terug.

Timide ontwikkelaars

Deze functie is hooguit handig bij telemarketeers, die bellen om je wat aan te smeren. Die zijn in Nederland al grotendeels aan banden gelegd, maar laten we even doen alsof we dagelijks geplaagd worden door zulke telefoontjes. Die gaan toch ook niet de moeite nemen om tegen zo'n robot te gaan praten? Eindstand: je telefoon is overgegaan, je weet nog steeds niet waarom en die telemarketeer probeert het later gewoon opnieuw.

Net als Google Duplex is ook Call Screen het resultaat van introverte ontwikkelaars die zaten te rommelen met een spraakassistent. Te timide om de telefoon zomaar op te nemen of om een restaurant te bellen, gooiden ze er maar kunstmatige intelligentie tegenaan. Het nieuwe toverwoord, zonder er bij na te denken hoe dat er in de praktijk uitziet.

Nog een gedachte-experiment: stel je werkt in een restaurant en je moet de ene na de andere robotstem te woord staan. "Hallo met Google Assistant, ik bel namens mijn eigenaar en die wil graag komende donderdag om half acht een hapje komen eten met twee personen, kan dat?" Daar ben je toch ook na drie keer al klaar mee als restaurantmedewerker?

Een paar keer klikken

En ook hier weer een oplossing voor een probleem dat bijna niet bestaat: steeds meer restaurants laten je gewoon online reserveren. Zo kan je precies zien wanneer er nog plek is, hoef je geen enge vreemde mensen te bellen en het duurt net zo lang als je assistent een opdracht geven. Oké, Google?