Commentaar: Volkswagen gaat eindelijk elektrisch
Is VW nog op tijd?

Commentaar: Volkswagen gaat eindelijk elektrisch

22-11-2018 20:52 Laatste update: 20:52

Vorige week kondigde Volkswagen aan dat het zich opmaakt voor de transformatie naar elektrisch rijden. Ze zagen de early adopters aan zich voorbij vliegen. Is Volkswagen nog op tijd?

Vorige week kondigde Volkswagen aan dat het serieus ging inzetten op elektrisch rijden. Er zouden plannen zijn om de komende jaren 50 miljoen elektrische auto's te bouwen. Dat bleek een verspreking te zijn: het gaat om 15 miljoen. Maar ten opzichte van het aantal elektrische auto's dat het bedrijf nu bouwt is dat alsnog een serieuze stap. 

Volkswagen bouwt in totaal ongeveer 10 miljoen auto's per jaar. Vorig jaar hadden de Duitsers de capaciteit voor ongeveer 13.000 exemplaren van de elektrische Golf. Alleen al in de fabriek in Zwickau moeten 330.000 elektrische auto's per jaar gemaakt kunnen worden, van verschillende merken uit de VW-groep. Eind 2019 komt de opvolger van de Golf, de elektrische ID op de markt. Die moet de opvolger zijn in de lijn van de Kever en de Golf, maar dan elektrisch. 

Paniek

De weerstand bij Volkswagen is groot geweest en daarom is de paniek nu ook waarneembaar. Dieselgate lijkt intern toch vooral als een PR-schandaal gezien te worden en niet als een teken aan de wand dat er een nieuwe wereld is, waar andere oplossingen gezocht moeten worden. De Duitse auto-industrie is van groot belang voor de Duitse en daarmee de Europese economie en wordt dus goed beschermd. Maar tegen een veranderende markt kun je maar zoveel doen. Terwijl Hyundai met de Kona een relatief betaalbare elektrische auto met een groot bereik bouwt, en een startup als Sono Motors voor nog geen 20.000 euro een wagentje op zonne-energie neerzet, heeft Volkswagen alleen de e-Golf te koop als serieus alternatief. Net zo duur als de Hyundai, maar met significant minder bereik. 

In Duitsland weten ze ook hoe Detroit er nu uitziet. De ooit bloeiende stad waar vele merken ontstonden en gebouwd werden, ligt er verlaten bij. De Duitsers willen dat lot nu afwenden door vol in te zetten op elektrisch rijden. Als dat lukt. Als ze niet cynisch worden. Als ze niet van twee walletjes proberen te snoepen en de vooruitgang proberen tegen te houden met politieke middelen.

Het kan goed aflopen

Als ze de inhaalslag aangaan en niet verliezen, zou dat goed zijn voor iedereen. Meer elektrische auto's op de markt, een prikkel voor overheden om met goede laadnetwerken aan de slag te gaan, om in het kielzog daarvan het hele elektriciteitsnetwerk slim te maken en om per saldo groener te rijden. 

De reactie van Volkswagen op Dieselgate en de vervlochtenheid van de Duitse overheid met de auto-industrie, voorspelt niet veel goeds. Maar als de angst er bij genoeg mensen in zit dat de wereld echt onherroepelijk verandert en dat er meebewogen moet worden, dan kan dit verhaal een mooi einde krijgen. 

Brights autotester Rutger Middendorp rijdt elke maand in een andere auto voor de rubriek Duurtest

Volgende week doet hij verslag vanaf de grote autobeurs in Los Angeles, de LA Auto Show. Like Bright op Facebook of volg ons op Twitter om de updates niet te missen.