Elektrische auto's

Auto's met zonnepanelen: is dat logisch?

23 november 2018 23:32

Hyundai kondigde deze maand aan dat het zonnepanelen gaat installeren in een aantal nieuwe auto's. Waarom doet niet elke fabrikant dat?

Een zonnepaneel op een auto. Het klinkt zo voor de hand liggend. Als een auto een accu heeft, waarom die dan niet opladen met een zonnepaneeltje? De eerste versie van de Nissan Leaf had de opties om een klein paneeltje in de spoiler te nemen. Die was er niet voor het grote accupakket, maar voor de 12volt-accu, die de auto ook nog had. Het tragische Fisker bouwde in de Karma ook een prachtig dak vol zonnecellen. Maar de grote spelers wilden er niet aan. Tesla maakt zonnepanelen voor op huizen, maar niet in auto's. Ook de nieuwe Nissan Leaf heeft geen nieuw dak voor zonne-energie. 

Lage opbrengst

Het grootste bezwaar tegen zonnepanelen is de lage opbrengst. Zelfs de auto's die meedoen aan de zonneraces van onze technische universiteiten, rijden slechts een gedeelte op zonne-energie. Ze starten met een volle accu en lopen minder hard leeg omdat ze onder de zon rijden.

Bovendien zijn de zonne-auto's voor consumenten voorlopig nog niet door een keuring voor de openbare weg gekomen. De zonnewagens van de universiteiten zijn wel goedgekeurd. Alle veiligheidsmaatregelen die in moderne auto's genomen moeten worden kosten ons zoveel gewicht dat die zonnepanelen nog minder efficiënt zouden worden.

Auto's staan bijna altijd stil

Waarom kiest de startup Sono Motors er dan voor om wél zonnepanelen in hun betaalbare elektrische auto te plaatsen? En waarom kiest zelfs Hyundai voor die optie? 

Omdat auto's heel vaak en heel erg lang stilstaan. Je kunt wellicht niet genoeg energie opwekken om zo op te kunnen rijden, maar als de auto lang genoeg stilstaat, kun je de accu wel vullen en daar op rijden. Op plekken waar de zon gunstig staat, kan de investering van een zonnepaneel dus wel degelijk teruggewonnen worden.

Als je niet meer dan 30 kilometer per dag rijdt, zou je de Sion van Sono Motors (met mooi weer) nooit hoeven op te laden aan een stekker. Als je 5 dagen met de fiets naar je werk bent geweest, kun je zaterdag dus 150 kilometer rijden op je opgespaarde zonne-energie.

Je auto levert energie op

De Hyundai ontwikkelt drie verschillende oplaadsystemen die gebruikmaken van zonne-energie: een silicium zonnepaneel, een semi-transparant zonnepaneel en lichtgewicht flexibele zonnecellen. Het silicium zonnepaneel is bevestigd op het dak en laadt per dag 30 tot 60 procent van de batterij op.

Als dat productierijp blijkt te zijn, is je auto netto wellicht een energieleverancier in plaats van -verbruiker.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Hyundai en Kia voorzien auto's van zonnepanelen