Werkpaarden en luxepaarden

Commentaar: elektrisch of op benzine de Pacific Coast Highway af?

28 november 2018 07:56

Voor zijn trip langs de spectaculaire Pacific Coast Highway in Californië stond Bright-autotester Rutger voor de keuze: een briljante sportwagen of een elektrische auto?

De Pacific Coast Highway is één van de mooiste wegen ter wereld. Van San Francisco naar San Diego rijd je langs de oceaan, door de bossen, omhoog en naar beneden met briljante doorkijkjes en uitzichten. Deze route een keer rijden was dan ook letterlijk het enige op mijn bucketlist.

Het had voor de hand gelegen om een Tesla te kiezen voor deze trip. De bosbranden in Paradise en Thousand Oaks waren nog maar amper onder controle toen ik landde. In korte tijd heeft zich daar een apocalyptische verwoesting afgespeeld, in de hand gewerkt door wederom een bijzonder droge zomer die voor veel brandbaar materiaal heeft gezorgd. Met een sportwagen over de amper afgekoelde wegen raggen leek me dus niet zo’n representatief plaatje. Toch heb ik het gedaan en volgens mij heb ik een goede reden.

In 1894 was er zowel in Londen als in New York een grote paardenpoepcrisis. Er werden zoveel mensen en goederen vervoerd door paarden dat de wegen geplaveid waren met paardenpoep. Regelmatig overleden er ook paarden, die dan een tijd langs de kant van de weg lagen voordat ze geruimd konden worden. Het leverde een stad op die stonk en waar ziektes snel rondgingen vanwege de overal aanwezige ziektekiemen. De auto verloste de stad van de paarden en hun poep. De ruim 50.000 paarden in Londen in 1900 konden richting het platteland. De stad was gered.

Spoelen we even dik 100 jaar vooruit, dan komen we in het Londen, New York, Los Angeles of Amsterdam van 2018 vergelijkbare problemen tegen. Files, fijnstofconcentratie en overal waar je kijkt geparkeerde blikken op wielen. Net als in 1894 kijken we naar technologie om te helpen. Maar de menselijke weerstand tegen verandering helpt niet.

Bij elke autoreview die ik schrijf, krijg ik reacties van mensen die denken dat het allemaal maar achteruitgaat met de auto’s. De Porsche Panamera plug-in hybride met zijn monstervermogen is volgens sommige lezers niks waard omdat het een plug-in is. De Nissan Leaf mist het geluid van een echte auto. Een echte auto heeft volgens dat wereldbeeld zoveel mogelijk cilinders, zoveel mogelijk pk en brult bij het accelereren.

Ik begrijp dat sentiment. Een Lamborghini horen janken hoog in de toeren is een feest. De Corvettes die tijdens Le Mans langs komen bulderen geven mij ook kippenvel. Maar voor de reguliere consument heeft dat beeld te veel invloed op de aankoopbeslissing van het apparaat dat hij nodig heeft voor de boodschappen en het woon-werkverkeer. 

Want waar is het paard gebleven, dik 100 jaar later? Ze zijn er nog steeds. Niet meer op elke straathoek, maar de échte liefhebbers hebben nog steeds paarden.

Als de technologie zo ver is dat we betaalbaar met autonoom rijdende deelpods naar onze bestemming kunnen zonder fijnstof uit te stoten en zonder in de file te hoeven staan, zullen er nog steeds sportauto’s zijn.

Ja, ik had deze reis dus met een werkpaard als de Tesla Model S kunnen maken, maar koos voor een volbloed: de Porsche 718 Boxster GTS. Een klein, wendbaar, krachtig open autootje, dat een bijzondere reis als deze naar een hoger plan tilt. Maar ook een auto die met zijn twee zitplaatsen bijzonder onpraktisch is om de kinderen mee naar school te brengen of een Ikea te bezoeken. Een sportpaard.

De Boxster GTS heeft een viercilinder motor met een beschaafd verbruik van in de praktijk 1 op 11. Maar hij brult en blaft van enthousiasme en neemt bochten met snelheden die verboden zouden moeten zijn. Het is een auto die je voor deze gelegenheid wil kunnen rijden, maar die weinig mensen kiezen als hun primaire vervoersmiddel.

Maar het idee van de sportwagen leeft wel onder de groep mensen die naar huis gaan met een stationwagon of SUV. Er is zelfs een sportversie te koop van de Opel Zafira. Het wensbeeld van een aantrekkelijke sportwagen laat zich op het meest onlogische alternatieve vervoersmiddel plakken. En dat is jammer.

Want we zullen van de werkpaarden af moeten. Ten gunste van groenere, gezondere, meer praktische alternatieven. Maar niet per se ten koste van het renpaard.

Ik wil je vragen: houd niet nodeloos lang vast aan je benzineauto omdat hij je in de verte doet denken aan een sportwagen. Kies het juiste gereedschap voor de juiste klus.