Vapen

Waarom Juul de populairste e-sigaret is (en onder vuur ligt)

25 januari 2019 21:34

De drie jaar oude fabrikant van e-sigaretten Juul is 38 miljard dollar waard en heeft in de VS een marktaandeel van 72 procent. Wat verklaart het succes?

Wie niet rookt, kan maar beter ook niet beginnen met vapen. Maar voor rokers die willen stoppen, kan de e-sigaret wellicht uitkomst bieden. In de VS timmert Juul flink aan de weg: de startup heeft vapen simpel gemaakt. Geen gedoe meer met tanks die kunnen lekken, coils die je moet vervangen, losse batterijen en duizend-en-één smaakjes waarvoor je een vape-sommelier moet inschakelen.

Het succes van Juul is ook niet ongemerkt voorbij gegaan aan de autoriteiten. De Amerikaanse toezichthouder FDA deed vorig jaar een inval bij het bedrijf. Juul besloot te stoppen met de verkoop van een aantal smaakjes. Ook hield Juul op met reclame via sociale media. 

In deze video legt Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande je uit waarom Juul ’s werelds populairste e-sigaret is geworden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Politierobot bezorgt e-sigaret bij agressieve automobilist