Van Google+ tot Apple Pippin: de 10 grootste tech-flops
Peperdure fouten

Van Google+ tot Apple Pippin: de 10 grootste tech-flops

03-04-2019 13:15 Laatste update: 17:56

Google+ is sinds deze week officieel overleden, Apple draaide AirPower 1,5 jaar na de aankondiging alsnog de nek om, en meer gehypte tech-producten die hopeloos mislukten.

Technologie blijft ons leven elke dag veranderen en verrijken. Maar niet elk proefballonnetje wordt de nieuwe iPhone, de volgende zoekmachine van Google of het nieuwe Facebook. Zelfs de grootste technologiebedrijven slaan zo nu en dan enorme flaters. Wij zetten de grootste geflopte ideeën en producten uit de tech-wereld op een rij.

Google+

De aanleiding voor dit lijstje. Google+ werd in juni 2011 gelanceerd als vierde poging van Google om een eigen Facebook-concurrent te lanceren. Eerder hadden Google Buzz, Google Friend en Orkut al weinig succes. Google+ was meer dan ooit verweven met andere succesvolle Google-diensten als Gmail en YouTube, zodat elke Google-gebruiker vrijwel automatisch lid was.

Het mocht niet baten: terwijl Facebook naar eigen zeggen ruim 2,2 miljard dagelijks actieve bezoekers heeft, kwam Google+ op zijn hoogtepunt naar schatting niet eens op een half miljard maandelijkse gebruikers. Een verzwegen datalek was de genadeklap.

Kanttekening: in een tijd van steeds maar grotere sociale netwerken was Google+ geen groeisucces, maar was de toon onder de actieve gebruikers zelfs op het einde wel gezonder dan we van huidige sociale media gewend zijn.

Apple AirPower

Apple greep de presentatie van de iPhone X aan om tegen zijn gewoonte in ook een toekomstig product aan te kondigen. AirPower moest een oplaadmat anders dan alle anderen worden. Niet voor één apparaat, maar voor drie tegelijk. Gebruikers zouden hun iPhone, Apple Watch en AirPods gedachteloos op de mat kunnen leggen om ze op te laden.

De praktijk bleek anders. Het werd stil rond AirPower, en een jaar later tijdens de presentatie van de iPhone XS was AirPower nergens te bekennen. De oplaadmat zou volgens geruchten moeilijk te realiseren zijn zonder gloeiend heet te worden. Uiteindelijk bleek het onmogelijk om meerdere draadloze laadspoelen veilig in één matje te stoppen. Op 29 maart maakte Apple bekend dat AirPower is geannuleerd.

Galaxy Note 7

Gek genoeg was de Galaxy Note 7 de opvolger van de Note 5. Op moment van verschijnen, 19 augustus 2016, was het de snelste en meest volledige smartphone van Samsung. De telefoon werd lovend ontvangen: snel, een prachtig scherm, een sterke camera en een enorme batterij die de hele dag mee ging.

Eind augustus 2016 bleek echter dat de batterij een tikkie te groot was. Er waren verschillende incidenten waarbij de telefoon spontaan in brand vloog of ontplofte. Samsung legde de verkoop in september stil en wisselde foutieve toestellen om. Maar ook die toestellen vlogen spontaan in brand. Samsung stopte op 10 oktober 2016 met de verkoop van de Note 7, de dag erop werd de productie gestaakt. Het debacle heeft Samsung naar schatting 17 miljard dollar gekost, misgelopen verkopen meegeteld. De Note 7 verscheen later nog in beperkte oplage, met een kleinere batterij.

Google Glass

De Google Glass was een van de eerste brillen voor 'augmented reality', toen er van AR verder nog niet echt sprake was. De 'bril' was meer een soort hoofdband die een klein transparant schermpje in de rechter ooghoek van de gebruiker plaatste. Daarop kwamen notificaties binnen, voor omstanders zag het eruit alsof de drager plotseling schrok van een overvliegende vogel. De bril kostte 1500 dollar en was vrij moeilijk te krijgen.

De ingebouwde camera zorgde voor consternatie: mensen waren bang dat ze ongemerkt gefilmd zouden worden en restaurants verboden gasten met de bril. Voorbarig: er werden naar schatting nog geen miljoen exemplaren van Google Glass gemaakt, laat staan verkocht. De bril werd in 2015 geannuleerd. In 2017 kwam Google met een nieuw model, dat speciaal gericht was op professioneel gebruik door bijvoorbeeld chirurgen.

Windows Phone en Windows 10 Mobile

Misschien wel het meest onterecht mislukte idee in de lijst. Microsoft probeerde sinds 2010 met Windows Phone concurrentie te bieden aan Android en iOS. Het einddoel was iets waar de concurrenten nu pas een beetje aan beginnen: een telefoon die dezelfde apps gebruikt als een pc, en die zelfs als pc gebruikt kan worden.

Toch wist Windows Phone nooit door te dringen tot de markt. Het systeem had volgens marktonderzoeker IDC zijn piek bij een marktaandeel van slechts 3,4 procent. Opvolger Windows 10 Mobile wist het tij niet te keren, en begin 2019 kondigde Microsoft aan dat de ondersteuning eind 2019 stopt. Overgebleven gebruikers moeten overstappen naar Android of iOS.

Apple Pippin

Apple wat? Pippin was een spelcomputer, die Apple samen met Bandai in 1996 op de markt bracht. In die tijd kwam Apple steeds dichterbij de rand van de afgrond: het bedrijf was destijds zo'n 3 miljard dollar waard. Ter vergelijking: vorig jaar passeerde Apple als eerste bedrijf kortstondig een beurswaarde van 1 triljoen dollar, en verkocht het tientallen miljoenen iPhones.

Van de Apple Pippin werden maar 42.000 exemplaren verkocht. De spelcomputer was gebaseerd op de Macintosh en werd geleverd met een vreemde banaanvormige controller met een stuurballetje in het midden, de AppleJack. Er waren nauwelijks games voor de Pippin, en de spelcomputer was met een prijs van 599 dollar duurder dan de Sega Saturn en Sony PlayStation die 399 dollar kostte.

Ook was de Pippin zijn tijd te ver vooruit: de spelcomputer had een modem en een marketingcampagne rond de @. Het publiek wist niet wat dat was en de Pippin mislukte finaal.

Nintendo Virtual Boy

Virtual reality begint nu pas mondjesmaat door te breken bij het grote publiek, maar Nintendo deed in 1995 al een poging. De Virtual Boy was een soort kruising tussen virtual reality en een 3D-bril. Spelers zagen de 32-bit spelwereld in zwart-rood. Een volledig kleurenscherm zou de Virtual Boy te duur hebben gemaakt.

Met een prijs van 179 dollar was het apparaat destijds al vrij prijzig, zeker voor een draagbaar apparaat. De Game Boy kostte bij zijn verkoopstart slechts 89 dollar. Ook was de Virtual Boy niet erg draagbaar, slurpte hij batterijen, werden gebruikers vaak misselijk en waren de games niet indrukwekkend.

Nintendo zou slechts 770.000 exemplaren van de Virtual Boy hebben verkocht, terwijl de Super Nintendo zo'n 49 miljoen keer is verkocht, en de Game Boy meer dan 100 miljoen keer. Nintendo had pas in in 2011 succes met 3D, toen de populaire Nintendo 3DS op de markt kwam.

LaserDisc

Vooral jongere mensen zullen de LaserDisc niet kennen. Deze vreemde gegevensdrager kreeg in Europa sowieso geen voet aan de grond. De LaserDisc is een soort verre voorloper van de dvd. Een cd zo groot als een langspeelplaat, met een flink betere audio- en videokwaliteit dan videobanden. De Laserdisc kwam slechts een jaar na de VHS-videoband op de markt, maar werd pas in de jaren '90 een beetje populair.

Dat gebeurde vooral in de VS en Japan, waar de LaserDisc aansloeg onder liefhebbers van het beste beeld en geluid. Een grote hit werd het nooit, daarvoor waren de nadelen te groot. Zo moesten kijkers de enorme schijf halverwege een film omdraaien. De kwaliteit wisselde sterk tussen videospelers, die veel duurder waren dan videorecorders en bovendien zelf geen video konden opnemen.

Een complete flop was de LaserDisc echter niet, met een geschatte 16 miljoen verkochte spelers. Ook vormde de techniek de basis voor de succesvolle cd en dvd. En zelfs nu is er nog een schare trouwe LaserDisc-fans die blijven zweren bij de schijven.

Amazon Fire Phone

Amazon is één van de grootste bedrijven ter wereld, CEO Jeff Bezos is 's werelds rijkste persoon maar succesvol op de telefoonmarkt is Amazon niet. In 2014 wilde Amazon een plekje op de smartphonemarkt bemachtigen met zijn Fire Phone. De hoop was goed: de goedkope Kindle Fire-tablets waren al een succes.

De Fire Phone kreeg dezelfde opzet: een lage prijs en een geheel eigen versie van Android, zonder Google Play Store maar met een eigen appwinkel. Kort na de lancering bleek echter dat de telefoon een complete flop was: binnen de eerste maand werd de prijs al verlaagd van 199 naar 0,99 dollar. Analisten schatten het totale aantal verkochte exemplaren op enkele tienduizenden. Na iets meer dan een jaar was de Fire Phone uitgeblust en werd hij totaal geschrapt.

Microsoft Zune

Zonder de iPod had Apple niet meer bestaan. De muziekspeler redde Apple van de financiële ondergang en maakte het tot het bedrijf dat het vandaag is, terwijl het de muziekmarkt ondertussen voor altijd veranderde. Vijf jaar na de eerste iPod wilde ook Microsoft een stukje van de enorme taart van de markt voor digitale muziekspelers.

Microsoft kwam met de Zune, een apparaat dat behoorlijk leek op de iPod, en op dezelfde manier geïntegreerd was met het Windows-ecosysteem als de iPod met dat van Apple. Dat zou succesvol moeten zijn, gezien de dominantie van Microsoft in het tijdperk voor de smartphone. Dat liep anders: de iPod was al te dominant, en de Zune deed niets nieuws. Terwijl Apple uiteindelijk een kleine 400 miljoen iPods heeft verkocht, haalde de Zune met moeite de 2 miljoen.

De grootste designfouten van Apple: