Beeld © ANP
Beeld © ANP
Trends

Hoe Disney de wereld domineert

20 augustus 2019 20:45

Wat begint met een simpel tekenfilmpje over een muis mondt uit in een booming entertainmentindustrie. Is Disney nog te stoppen? Streamingsdienst Disney+ werd vandaag exclusief in Nederland gelanceerd. En nog gratis ook! Op 12 november begint de betaalde variant, gelijktijdig met de Verenigde Staten en Canada.

“De koopzucht van Disney pakt bijna altijd goed uit"

Met de komst van de streamingsdienst gaat Disney de strijd aan met die andere grote gigant: Netflix. Een abonnement gaat in Nederland 6,99 euro per maand kosten of 69,99 per jaar. Abonnees krijgen voor dat bedrag de beschikking over reclamevrije films, series en andere programma's van Disney, Pixar, Marvel, Star Wars en National Geographic. Wij kunnen nu al genieten van klassiekers zoals Beauty and the BeastHigh School Musical en Monsters en co. Maar ook nieuwere films zoals Mary Poppins Returns, Incredibles 2 en alle films van Marvel zijn te bekijken via de dienst.

Ook de overname van 21th Century Fox van 71 miljard dollar van die andere grote speler, Rupert Murdoch, heeft Disney z’n ijzeren greep op de tech- en filmwereld alleen maar verstevigd. De imposante portefeuille van Fox bevat titels als The Avengers, Kingsman, X-Men, Avatar en Deadpool en daarmee zet Disney de concurrentie op scherp. Sinds de teloorgang van de MGM Studio's in de jaren 80 heeft Hollywood niet meer zo op z'n grondvesten geschud. Niet slecht voor een club die ooit begon met een tekenfilmpje over een muis.

Strategie

Die overnamedrift van Disney is trouwens niet van gisteren. Als eind jaren 90 de groei van het mediabedrijf afneemt, aarzelt het niet grote concurrenten in te lijven en nieuwe platformen aan te boren. Denk aan animatiestudio's Pixar en Marvel (Finding Nemo en Toy Story), tv-zender ABC, sportkanaal ESPN en filmstudio's Lucas Film (Star Wars en Indiana Jones) en onlangs dus Fox. Mediadeskundige van RTL Boulevard Ron Vergouwen volgt deze ontwikkelingen op de voet en prijst de manmoedige strategie van het Amerikaanse bedrijf. "Disney is niet bang te investeren in de modernste filmtechnieken en luistert altijd goed naar wat het publiek wil zien", aldus Vergouwen. “De koopzucht van Disney pakt bijna altijd goed uit."

The Shape of Water, 21st Century Fox

Uitdaging

Nieuwste wapenfeit om die content bij de kijker te krijgen: de streamingdienst Disney Plus. Het mediabedrijf rolt de dienst ook uit in Nederland, waar Netflix en Videoland van RTL vooralsnog de dienst uitmaken. Er ligt dus nog wel een uitdaging voor Disney. "Ze moeten zich echt deze markt invechten", aldus Ron. "Disney begint dit avontuur terwijl er al een hoop concurrentie is, zeker in de Verenigde Staten, waar je als nieuwe streamingdienst in een betrekkelijk groot rijtje aanschuift met Netflix, Amazon, HBO en anderen. Ongeveer tegelijk met Disney starten ook Warner en Apple een dienst." Volgens de mediajournalist moet Disney daar wel een stevige koers tegenover zetten. "Je moet opvallen. Qua naam, maar vooral met unieke programma’s en films. Het publiek neemt meestal maar een, twee, hooguit drie abonnementen, dus je moet mensen over de streep trekken met een geweldig aanbod."

Overleven

Het is volgens Ron voor grote mediamerken als Disney noodzakelijk zich te profileren op de streamingmarkt, ook al is het een kostbare investering. "Het is dé manier om te overleven in de tv-wereld", stelt hij. "Normale ‘kabeltelevisie’ zal echt niet snel helemaal verdwijnen, vooral voor nieuws en evenementen zullen kijkers blijven, maar de inkomsten van tv-zenders nemen in rap tempo af. Streamingdiensten trekken een hoop, vooral jonge, kijkers weg."

Miniatuurvoorbeeld
Pixars hoogstandje krijgt vervolg

Er komt een tv-serie van Disney-klassieker Monsters, Inc.

Winnaar

Als hij dan toch een voorspelling moet doen, gokt Ron erop dat Disney zich wel eens kan ontpoppen tot de grootste concurrent van Netflix, veel meer dan andere diensten. "Er zullen veel mensen zijn die alleen al een abonnement nemen voor bijvoorbeeld Frozen, Star Wars of de Avengers-superheldenfilms. De consument is in elk geval meer dan ooit bereid een abonnement ook op te zeggen, dus ze moeten blijven investeren in nieuwe content. Dat doet de concurrentie ook. De grote winnaar is in elk geval de entertainmentindustrie, want er worden meer films en series gemaakt dan ooit."