Beeld © HBO
Beeld © HBO
Frustratiepolonaise

Commentaar: Ziggo snapt niets van deze streamingtijden

2 mei 2019 20:33

Bram probeerde legaal Game of Thrones en Westworld te kijken. Twee weken later kreeg hij een brief van Ziggo in de brievenbus dat dit niet mogelijk was.

In een tijd waar de belofte is dat je alle liedjes, films en series gemakkelijk legaal kunt luisteren en kijken, probeer ik mij aan de regels te houden. Films huur ik via de Google Play Store, ik betaal voor Netflix en Spotify en bij NPO Start wacht ik keurig tot de reclames zijn afgelopen. Maar legaal HBO-series kijken, blijkt in Nederland lastig. Als je niet bij Ziggo zit.

Niet alleen dat: het proces om erachter te komen dat het niet kan, is extreem irritant. In een tijd dat je alle abonnementen direct kan afsluiten en een maand gratis mag uitproberen, blijkt Ziggo gewoon nog steeds de ouderwetse kabelaar te zijn die niet begrijpt hoe het werkt in deze moderne streamingtijden. Ik neem je mee in mijn frustratiepolonaise. Zo voelde ik me de hele tijd:

Dit is er gebeurd

De Google-zoekactie brengt me direct naar de goede pagina: "Kijk Westworld exclusief bij Ziggo Movies & Series (X)L". Dit abonnement wordt aangeboden voor 11,95 euro per maand en met een aanbieding zelfs de eerste maand gratis.

Ik klik door naar "Bestel Movies & Series XL" en kom op een typische vintage shoppagina met een formulier om de dienst te bestellen. Daar vraagt Ziggo naar gegevens van mij waar ze voor een videodienst helemaal niks mee te maken hebben. Waar Netflix alleen om e-mailadres en betalingsmiddel (iDeal, creditcard of PayPal) vraagt, wil Ziggo weten hoe ik heet, waar ik woon, wat mijn rekeningnummer is, wanneer ik geboren ben en wat mijn telefoonnummer is. En of ik een meneer of een mevrouw ben, ook erg belangrijk.

Nadat ik me door het formulier geworsteld heb, verwacht ik als kind van deze tijd direct de inlog om Westworld te kijken. Helaas: de bedankpagina zegt dat ik binnen één uur 'een overzicht van je bestelling' krijg, met daarin "wanneer je de definitieve bevestiging van je bestelling kunt verwachten". Een mail dus, waarin zal staan wanneer ik een bericht kan verwachten, met daarin het bericht wanneer ik naar verwachting van de dienst gebruik kan maken.

Ik was geïrriteerd:

Ondertussen loopt de torrent al binnen en zegt de magnetron al *ping* voor de popcorn.

De brief

Twee weken later, ik was het voorval al vergeten, valt er een brief van Ziggo op de mat. Welgemeende excuses, maar ze kunnen met geen Films en Series XL-abonnement verkopen, want ik heb namelijk geen Ziggo-abonnement. Daarmee houdt het dus op, het is voor mij niet mogelijk om legaal Westworld te kijken zonder alles van Ziggo te gaan afnemen.

Dit geldt trouwens ook voor de series Game of Thrones, The Deuce, Band of Brothers, Veep en The Sopranos, ook allemaal exclusief bij dit abonnement.

Mijn hoofd toen ik de brief las:

Nu woon ik in Amsterdam dus zou ik het nog kúnnen afsluiten, maar woon je bijvoorbeeld in Lelystad, dan levert Ziggo daar niet en heb je helemaal dikke pech.

Ik heb trouwens nog eens teruggekeken, maar op mijn pad naar bestellen staat er geen enkele waarschuwing of melding dat ik Ziggo-abonnee moet zijn om dit Films en Series XL af te sluiten. Misschien logisch voor Ziggo- of KPN-klanten, maar ik voel me gezegend zonder tv-abonnement. 

Kabelaar in Streamingland

Dat Ziggo zo slecht communiceert over een streamingdienst, dat het me twee weken laat wachten en dat het uiteindelijk een good old brief stuurt met het slecht nieuws, laat zien dat het bedrijf het liefst gewoon lekker kabelaartje wil spelen en stiekem hoopt dat er niks verandert.

Nog liever wil terug naar die goede oude tijd, waarin tv nog gewoon uit een coaxkabel kwam en de robots nog niet in een pretpark werden gestopt om daar tegen de mens in opstand te komen. Mooie serie trouwens, dat Westworld.

Kijk ook: zo wil Disney Netflix verslaan

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's