Geen H&M'tje of Zara-trui, maar een handgemaakte creatie Beeld © Iek & Jet
Geen H&M'tje of Zara-trui, maar een handgemaakte creatie Beeld © Iek & Jet
Trends

Instagram als etalage voor webshops: de tupperwareparty van nu

8 mei 2019 06:06

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: Instagramaccounts waarop mensen zelfgemaakte spullen verkopen. Vaak voor 'erbij', al zijn er ook handmade webshops die duizenden volgers hebben. "Je kunt het vergelijken met een tupperwareparty."

Het begon, heel klassiek, met een setje voor haar nichtje. Daar was Nicole Schots schoonzusje zo van gecharmeerd, dat ze haar vroeg of ze meer kleding voor haar wilde maken. Dat was het begin van webshop Stof en Schaar.

Meer aanbod

"Vorig jaar ben ik Instagram in gaan zetten, om te kijken of ik zo meer mensen kon bereiken", zeg Schot. "Het voordeel is dat het een laagdrempelig platform is en dat je een brede doelgroep bereikt. Ik stuur bestellingen inmiddels op naar Groningen, maar ook naar Zuid-Limburg."

Vorig jaar gingen de zaken heel goed, dit jaar is iets rustiger begonnen. "Ik merk wel dat er nu veel meer aanbod is dan vorig jaar, op Instagram en op Facebook. Zelfgemaakte kinderkleding is veel meer een hot item geworden." 

Andere dynamiek

Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar herkent die trend. "Dit soort activiteiten - vriendinnen die aan vriendinnen verkopen, of in ieder geval binnen hun eigen beperkte doelgroep - nemen steeds meer toe. Zulke webshops hebben een heel andere dynamiek dan de grote retailers: ze hoeven niet bovenaan te staan in Google, ze worden wel gevonden via platforms als Instagram en Pinterest."

Hij vergelijkt de verkoop via Instagram met tupperwareparty's. "Dat is eigenlijk een kleinschalige variant van wat er nu bezig is. Kinderkleding heeft emotionele waarde, de betrokkenheid van de klant is hoog. Bij een product als serviesgoed is dat veel minder."

Die betrokkenheid én de binding met de doelgroep is belangrijk en wordt steeds belangrijker, zegt Molenaar. "Hoe beter je kunt inspelen op de latente behoefte van de klant, hoe succesvoller je wordt. Als verkoper moet je meer werken met behoeftematching dan met productverkoop. Voorbeeld: een aanstaande moeder zoekt geen wieg, ze zoekt een slaapplek voor haar kind. Als die binding er eenmaal is, kun je veel meer verkopen dan je denkt."

Rommelige achtergrond

Dat ondervindt Jet van Fastenhout ook. Ze is grafisch ontwerper en begon 3,5 jaar geleden met een naaister de webshop Iek en Jet: handgemaakte kinderkleding van biologisch geteelde en verwerkte katoen. "Inmiddels heb ik een vaste klantenkring opgebouwd. Zij weten wat ik maak, wat mijn stijl is en komen daarvoor terug."

Compagnon Marieke (de 'Iek' uit de webshop) is inmiddels gestopt en Jet maakt alle kleertjes nu zelf. Instagram is voor haar een van de etalages. "Ik tag het product altijd in mijn post, zodat klanten meteen kunnen doorklikken naar de webshop. Op Instagram vertel ik dat een kledingstuk online staat, in de webshop hebben mensen meer keus."

De hype om je foto-overzicht op Instagram zo picture perfect mogelijk te houden, heeft ze kortgeleden losgelaten. "Ik heb niet altijd de perfecte foto paraat en ik heb liever dat dat ene leuke rokje wel online staat, ook al is het met een rommelige achtergrond. Liever dat het er blij uitziet, dan dat het perfect is."

Onderscheid jezelf

Gelijk heeft ze, vindt Amber van Leeuwen. Ze heeft zich als marketeer gespecialiseerd in Instagram. "Een paar jaar geleden was een esthetische feed nog heel belangrijk. Gebruikers zijn nog steeds gewend aan de magazine look en feel, maar er zijn ook steeds meer mensen die alleen nog maar naar stories kijken, of Instagram TV."

De meeste ondernemers houden er volgens haar geen rekening mee dat Instagram een marketingkanaal is. "Zij zetten een foto online en wachten vervolgens af. Dat is niet genoeg. Ook komen er steeds meer concurrenten bij. Onderscheid jezelf door een merk rondom je product te bouwen. Het gaat er niet om wat je verkoopt, maar welk probleem je oplost voor de klant."

Tips van de experts

  • Vergeet Instagram TV niet, zegt Van Leeuwen. "Accounts die dat inzetten, hebben veel meer volgers dan accounts die dat niet doen."
  • Mensen willen zien hoe kleding valt, voegt ze toe. Plaats dus juist video's op je Instagramaccount, in je stories of op je timeline.
  • Zorg ervoor dat die video's niet te lang zijn, zegt Cor Molenaar. "Het afhaakpunt ligt ongeveer op 1 minuut en 15 seconden."
  • Vraag voldoende voor je kleding, benadrukt Van Leeuwen. "Ook als je een kleine webshop hebt, wil je voldoening uit je werk halen. Vrouwen vinden het lastig om geld te vragen voor wat ze maken, maar als je ergens zoveel liefde en tijd in stopt, wil je er ook iets voor terug."

Tips van de ondernemer

  • "Ik gebruik veel flatlays om mijn creaties te laten zien", zegt Pauliene Evers van Piens Pants and More. "Maar het is ook leuk om af en toe klantenfoto's te hebben, om te zien hoe een kind iets draagt."
  • Dagelijks posten kan helpen om gezien te blijven worden, zegt ze. Maar overdrijf het niet, dan word je juist weer als hinderlijk ervaren.
  • "Voor je klanten is het fijn om een duidelijke profielomschrijving te hebben. Kort en krachtig: wat je maakt, hoe je werkt, et cetera. Mensen willen zien wat je kunt en of het aansluit bij wat ze zoeken", aldus Pauliene.
  • Tot slot: zorg voor een goed klantcontact. "Bijvoorbeeld als iemand je feedback geeft op wat je maakt."