Waarom staat er een Shell-logo op deze Formule E-auto?
Greenwashing of?

Waarom staat er een Shell-logo op deze Formule E-auto?

24-10-2019 15:51 Laatste update: 16:37

Op de neus van de nieuwe elektrische Nissan-racewagen voor de Formule E prijkt een bekend logo: dat van Shell. Is dat greenwashing? Of beweegt Shell richting duurzaam ondernemen? Dat vraag Rutger Middendorp zich af.

Nissan presenteerde zijn nieuwe raceauto voor de Formule E. Visueel was er niet veel veranderd. Een nieuwe bestickering “geïnspireerd door de Japanse Kimono” combineert glanzend rood met mat grijs. Onder die kleuren bevindt zich nu één elektrische motor in plaats van twee, omdat de regels veranderd zijn. Het meest opvallende detail is het grote Shell-logo op de neus. Want wat moet de brandstofgigant op de neus van een racewagen die geen druppel brandstof verbruikt?

Het voornaamste doel van Shell zal de associatie zijn. Het merk is in alle vormen van racen zichtbaar. De jonge doelgroep die Formule E volgt moet ook worden bereikt. In een jaar of 30 wil Shell een totaal ander bedrijf zijn, dat niet afhankelijk is van fossiele brandstoffen. Een groot bedrijf volledig van koers laten veranderen kost tijd. Het is als het draaien van een olietanker. In dit geval bijna letterlijk. Het vervelende is dat het na de draai nog steeds een olietanker is. 

Het merk moet echter sneller veranderen dan het bedrijf. Dus Shell sponsort het Nissan e.dams-team. Maar het is meer dan een sticker op de neus. Michael Carcamo (Nissans motorsports director) vertelt dat de koelingsvloeistof rond de accu door Shell gemaakt wordt. Saillant detal: de Nissan Leaf heeft geen actieve accukoeling. De elektrische motor is een volledig gesloten systeem, maar in de aandrijflijn zit wel een overbrenging die gesmeerd kan worden.

In een auto voor op de weg zul je dat niet hoeven te vervangen, maar in de raceauto is het een belangrijke bron van informatie over de staat van de aandrijflijn. Zijn er metaaldeeltjes te vinden in de smering bijvoorbeeld, dan weet je dat er slijtage plaats vindt.

Het logo op de neus is dus niet 100 procent greenwashing, maar nog steeds meer marketing dan een echte business opportunity voor Shell.