Tweede indruk: TomTom Go 6000

Tweede indruk: TomTom Go 6000

07-07-2014 08:33 Laatste update: 28-04-2018 05:16

Tien maanden geleden gaven we een eerste indruk van de TomTom Go 6000. Wat software-updates verder is het tijd voor ronde 2.

De frustratie van veel automakers is dat ze jaren voordat een wagen op de markt komt al moeten aanvoelen hoe de markt er dan uit zal zien. Ontwerpbeslissingen grijpen zo op elkaar in, dat op het laatste moment weinig veranderd kan worden dan de kleuren waarin de auto beschikbaar is.

In de wereld van de software is de frustratie over het exact omgekeerde: je product is nooit af. Voordeel daarvan: fouten of tekortkomingen zijn te herstellen. Met de TomTom Go 6000 was tijdens onze eerste indruk vorig jaar niet heel veel mis, maar er zaten wel een paar pijnpuntjes. Deze week kwam software update 2.1 met een aantal verbeteringen en nieuwe mogelijkheden.

Wat was het nog maar?
De TomTom Go 6000 is de topper uit de collectie van TomTom. Een standalone navigatieapparaat met een groot scherm, een eeuwigdurend abonnement op bijzonder accurate live verkeersinformatie en altijd de laatste kaarten. Dat geldt overigens ook voor de TomTom Go 5000: zijn kleinere broertje die we je aanraden vanwege het handzamere formaat.

Pijnpunten vorig jaar: de ritinformatie is nogal schaars. Er wordt wel getoond dat ik een file in zal rijden en wat de totale vertraging op de rit is, maar hoe lang de file is en hoe lang ik daar in zal staan vereist extra klikken op het touchscreen.

Verbeteringen
De nieuwe software geeft volgens het persbericht aan dat TomTom geluisterd heeft naar feedback van klanten en onze reviews gelezen heeft. Laten we direct maar beginnen met een teleurstelling dan: de kritiek uit onze review is bij het oud papier terecht gekomen, want het overzicht dat je tijdens een rit krijgt is praktisch even schaars als 10 maanden geleden. Je hebt nu de mogelijkheid om de informatiebalk breder te maken waardoor je ritafstand en rittijd tegelijk in beeld ziet, maar daar houden de vernieuwingen op.

Rechtsbovenin kan ik uitrekenen dat de totale vertraging 13 minuten is.

Wil ik weten hoe ernstig één bepaalde file is, moet ik precies daar klikken met mijn vinger. Waarom zie ik dat niet gewoon naast de file staan in het infoveld, zoals in eerdere versies?


TomTom heeft wel een hoop andere nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Meest in het oog springende: de spraakinterface. Die werkt goed als je netjes binnen de lijntjes kleurt. Dat wil zeggen: de voorbeelden op het scherm gebruiken en netjes AR-TI-CU-LEREN. Anders krijg je het gesprek dat ik zojuist had:

R: Eén
T: Zeg het lijstnummer of geen van deze
R: Nummer één.
T: Vondelpark, Amsterdam. Is dit juist?
R: Ja.

Gezien touchscreens in auto's geen ideale oplossing zijn is spraakbesturing voor een TomTom wel een vondst. Het zou alleen prettig zijn als er een fysieke knop op het apparaat zou zitten om het aan te zetten. Je kunt overigens ook "Hallo TomTom" zeggen, waarna de TomTom in de luisterstand gaat. Een mooi alternatief, maar in een rumoerige auto met de radio aan niet dé oplossing.

Een bijzonder fijne aanpassing is de mogelijkheid om direct bij vertrek al een aantal alternatieve routes te laten berekenen. Er wordt exact aangegeven hoeveel extra tijd en/of kilometers je dat kost.


Het persbericht vermeldt dat er ook nieuwe kaartkleuren in te stellen zijn, maar ik heb met alle goede wil van de wereld niets kunnen vinden in de menu's. Alleen de themakleuren kon ik aanpassen en daar werden slechts de kleurtjes van de pijlen en menu-items mee aangepast.

Wil je de kleur van de kaart veranderen? Dan moet je niet hier zijn.

Al met al maakt de nieuwe software update de TomTom Go 5000 en 6000 net iets completer. Maar wij wachten geduldig af tot software update 3.0 waarin hopelijk de informatiebalk aan de rechterkant ons alle informatie geeft die we als controlfreaks graag willen.