Twitter Lifeline moet Japanners tijdens ramp helpen

Twitter Lifeline moet Japanners tijdens ramp helpen

25-09-2012 05:46 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Twitter komt in Japan met een lifeline-functie die het makkelijk moet maken voor Japanners om tijdens een ramp snel en makkelijk relevante informatie te vinden.



Lifeline moet het voor Japanners veel makkelijker maken om tijdens een natuurramp belangrijke informatie te vinden van hun lokale overheden. Met lifeline hoeft de Japanner slechts op Twitter op zijn postcode te zoeken om essentieele accounts van lokale overheden, zoals het district, stad of prefectuur te kunnen volgen. Bovendien kunnen ze op deze manier ook accounts vinden lokale media weergeven en de energie bedrijven die tweeten over de gevolgen van een ramp op de infrastructuur van gas, water en licht.

Lifeline is een prachtig initiatief en zal zeker in de toekomst bijdrage, maar het is slechts één van de vele belangrijke manieren om slachtoffers van een natuurramp te helpen. Tijdens de Tsunami ramp in Japan was de infastructuur van gas, water en stroom in de getroffen gebieden volledig weggevaagd. De directe slachtoffers van een dergelijke ramp zullen weinig baat hebben bij lifeline als hun mobieltje geen bereik heeft of het internet plat ligt. De Japanners hebben lifeline recentelijk getest tijdens een aardbevingsoefening.

Ook in Nederland wordt Twitter steeds vaker ingezet bij rampen maar uit recent onderzoek van het Nationaal CrisisCentrum (NCC) blijkt dat Twitter het minst gebruikt wordt voor informatie bij een ramp of crisis. Volgens de Risico- en Crisis Barometer van het NCC is internet voor de meeste burgers de belangrijkste bron tijdens een ramp. Twitter wordt slechts door 2 procent gebruikt. Nederlandse burgers zien radio en tv als de betrouwbaarste bron van informatie tijdens een ramp.

Desondanks heeft de Rijksoverheid in juni website crisis.nl vernieuwd en de verspreiding van nieuws via Twitter, Facebook, Hyves en LinkedIn toegevoegd.