Uitgevers storten zich op DIY-journalistiek

Uitgevers storten zich op DIY-journalistiek

28-09-2006 07:31 Laatste update: 30-04-2018 01:40

Nieuwsbeelden van 'gewone mensen' hebben de toekomst.

Zeker nu half Nederland met een cameratelefoon op zak loopt. Nu.nl ontvangt nu al meer dan honderd foto's per dag van mensen die toevallig getuige waren van een ongeval of een andere nieuwswaardige gebeurtenis. Slechts een fractie van die foto's wordt gebruikt op de nieuwssite. Zonde, vinden ze bij de uitgever van Nu.nl, Ilse Media. 'Binnen enkele weken komen we daarom met een site die laat zien wat de Nederlander met zijn mobiele telefoon vastlegt', zo maakte Ilse-directeur Paul Molenaar woensdagavond bekend tijdens de Ilse Media 2.0-bijeenkomst op Picnic '06. Ilse Media heeft ook hoge verwachtingen van gelokaliseerd nieuws. Daarom start het bedrijf met Hier.nl, die wordt gekoppeld aan Nu.nl.

Ilse Media zal met het initiatief de concurrentie aangaan met Talpa en krantenuitgever PCM (onder meer van de Volkskrant en NRC Handelsblad). Eerder deze week lekte namelijk uit dat deze twee mediabedrijven begin oktober van start gaan met Skoeps.nl. Voor deze site, die is gemodelleerd naar het Britse voorbeeld Scoopt, roepen zij de hulp in van duizenden 'burgerjournalisten' die foto's en video's moeten aanleveren. Skoeps.nl deelt de opbrengsten van een filmpje met de makers. Talpa en PCM hopen dat er tienduizenden mensen zullen gaan meewerken aan de site. De site Mobilereporters.org claimt de eerste site voor burgerjournalistiek te zijn. Je kunt dus dadelijk kiezen.