Vlog: Eten of gegeten worden in 'survival games'

Vlog: Eten of gegeten worden in 'survival games'

05-11-2015 20:17 Laatste update: 27-04-2018 19:28

Redactie Bright

Na de opmars van Minecraft ontstond een nieuw gamegenre waarin alles draait om overleven. Je moet soms ook een leven nemen.

Nu wordt Minecraft veel gespeeld om de eindeloze mogelijkheden de wereld zelf vorm te geven, maar dat begint zo: je verzamelt ruwe materialen, van steen voor een huis tot kool voor een vuur, verzamelt eten tegen de honger en zorgt ervoor dat je 's nachts veilig binnen zit, liefst zo comfortabel mogelijk.

Dit simpele concept is niet helemaal nieuw. Kijk naar de stokoud ogende freeware UnReal. Maar de succesvolle gameplay van Minecraft staat wel aan de basis van een hele reeks spellen die momenteel in ontwikkeling zijn, vooral voor pc. Van het post-apocalyptische 7 Days to Die tot het middeleeuwse Reign of Kings.

In mijn vlog (hierboven) zie je Stranded Deep, een single player game waarin je met slechts een mes en een aansteker op zak neerstort bij onbewoonde eilanden. En Rust, een multiplayer game waarin je begint met niets en een bestaan moet opbouwen in de natuur en de restanten van een ooit moderne samenleving.

Er is geen plot

Natuurlijk leent het survival genre van andere games. Denk aan horrorspellen waarin je in leven moet blijven terwijl je wordt belaagd door zombies. Denk aan shooters waarin je zelf wapens en medicijnen bouwt, building sims, tower defense games en aan open spelwerelden die je vrij ontdekt.

Survival games combineren elementen uit die spellen, maar met enkele wezenlijke verschillen. Er is niet of nauwelijks sprake van een plot. Je wordt niet bij het handje genomen met allerlei uitleg en hints zoals veel games tegenwoordig doen - sommige survival games hebben niet eens een kaart.

Leren van sterven

Belangrijkst: overleven is veel moeilijker dan je gewend bent in games. Eten en kleding vind je niet zomaar: je zoekt een stok en steen om een speer te maken, doodt een beest, beent hem uit en maakt voedsel en kleding van zijn vlees en huid. Ben je een lul of wanhopig, gebruik je daarvoor een medespeler.

Je kunt sterven van honger, dorst, voedselvergiftiging, onderkoeling, verwondingen en ziekte. Je bent volledig op jezelf en je eigen instinct aangewezen. Uiteindelijk overleef je vooral door te leren van de vele keren dat je sterft. En dat is veel spannender dan rondrennen en monsters afknallen.

Door Anna Sonnemans

Bekijk ook Anna's vorige vlog:

Gamend geld verdienen: 'Je hoeft niet eens goed te zijn'