Waarom zou Apple zelf telecomprovider willen spelen?

Waarom zou Apple zelf telecomprovider willen spelen?

04-08-2015 14:30 Laatste update: 27-04-2018 22:34

Apple zou praktijktests doen met zijn eigen virtuele provider en praten met telecombedrijven in Europa en de VS. Waarom?

Dat Apple een eigen virtuele provider wil opzetten is volgens de bronnen van Business Insider publiek geheim binnen de telecomwereld. De rest van de stervelingen hoorde gisteren voor het eerst dat Apple in de VS al praktijktests zou doen met zijn eigen virtuele provider. Apple ontkende het plan een dag later, maar het bedrijf bevestigt geen enkel plan voor de officiële aankondiging.

Het zou namelijk best een logische stap zijn. Laten we beginnen met het begrip 'virtuele provider': dat is een provider die gebruikmaakt van het fysieke netwerk van een andere provider. In Nederland zijn KPN, T-Mobile en Vodafone de enige drie die een eigen netwerk hebben. Providers als Telfort, Ben, Simpel en Tele-2 zijn virtuele providers, die gebruik maken van de drie grote netwerken. Klanten betalen hebben enkel contact met de virtuele provider, die op zijn beurt verkeersruimte voor telefoon- en dataverkeer least bij de grote providers.

Altijd de beste dekking

Toch houden de plannen van Apple meer in. Apple lijkt zijn virtuele provider namelijk te willen combineren met de ingebouwde simkaart. Over die opvolger van de huidige simkaart lijkt geen fysiek kaartje te worden, maar een protocol waardoor je enkel hoeft in te loggen met een account om van telecom gebruik te maken.

Het grootste voordeel van de ingebouwde simkaart is dat je van netwerk kan veranderen zonder van simkaart te wisselen. Dat zou je handmatig kunnen doen, door bijvoorbeeld op vakantie een tijdelijk internetbundeltje te nemen. Maar Apple wil je al het werk uit handen nemen. De virtuele provider die Apple voor ogen lijkt te hebben wisselt automatisch tussen bestaande netwerken, en pakt vanzelf degene met op dat moment het beste bereik.

Klanttevredenheid

Waarom zou Apple dat willen doen? Omdat het bedrijf eigenlijk alles in eigen hand wil hebben, van de mijn waar het aluminium voor iPhones vandaan komt, tot de winkel waar die iPhone verkocht wordt. Maar wie een iPhone koopt, doet dat vaak via een telecomprovider. Met vreemde bundels, verborgen kosten en beperkte bundels ken ik maar weinig mensen die totaal tevreden zijn over hun mobiele aanbieder.

En laat tevredenheid nou net het toverwoord binnen Apple zijn. CEO Tim Cook laat het woord 'klanttevredenheid' maar wat graag vallen om zich van zijn concurrentie af te zetten. Als Apple de mogelijkheid heeft het mobiel bellen en internetten van zijn klanten aangenamer te maken, dan zal het bedrijf die kans aangrijpen. Als Apple nu een iPhone met abonnement in zijn Apple Stores verkoopt, moet het in overleg met bestaande providers. Met een eigen virtuele provider kan Apple zonder verder iemand nodig te hebben een compleet functionerende iPhone verkopen, en ook nog eens de beste dekking garanderen. Complete verticale integratie.

Unieke functies

Ook kan je denken aan extra functies die Apple alleen gebruikers van zijn eigen netwerk zou bieden. Gratis bellen en Facetimen tussen iPhones, Apple Music zonder dataverbruik voor abonnees, of het gratis synchroniseren van je foto's en gegevens. Mag volgens de huidige Nederlandse netneutraliteit niet, maar de aanstaande Europese regels worden losser. En met de een voicemail-dienst is Apple volgens geruchten al bezig.

Wil dat zeggen dat je op korte termijn 'Apple' in plaats van KPN, Vodafone of T-Mobile linksboven op je iPhonescherm hebt staan? Daar lijkt het niet op; als Apple al een dergelijk netwerk zou willen introduceren zou dat volgens experts al snel vijf jaar kunnen duren. Bovendien zijn er genoeg haken en ogen, en is Apple's verleden als het diensten betreft nogal woelig te noemen. Maar realistisch en logisch is Apple als telecomprovider alleszins.

Lees ook:

Waarom de simkaart Apple's nieuwste revolutie wordt

'Siri gaat je voicemails uitschrijven'