Wat weet Facebook over je politieke voorkeuren?

Wat weet Facebook over je politieke voorkeuren?

24-04-2018 08:49 Laatste update: 08:51

Om adverteerders te helpen verzamelt Facebook kenmerken van gebruikers die niet staan vermeld in het gegevensoverzicht dat je kunt downloaden.

Sinds deze maand weten we allemaal dat we onze Facebook-gegevens kunnen downloaden en bekijken. Toen Mark Zuckerberg voor een hoorzitting verscheen voor het Amerikaanse Congres, verwees hij maar liefst acht keer naar de downloadoptie. Maar de gegevens die daar staan zijn allesbehalve compleet, schrijft Nitasha Tiku van Wired. “Met name als het aankomt op de informatie die Facebook gebruikt om te bepalen welke advertenties het bedrijf je voorschotelt, is de download-optie onvolledig.”

Goede vrienden van expats

Facebook hanteert tal van categorieën waarop adverteerders Facebook-gebruikers kunnen targetten. Wie daarover meer te weten wil komen, kan een kijkje te nemen op de pagina met ‘je advertentievoorkeuren’.

Via ‘jouw informatie’ en ‘jouw categorieën’ kom je vervolgens terecht een rijtje kenmerken die jou volgens Facebook kenmerken. Zo trof Tiku er onder meer informatie aan over haar (veronderstelde) politieke voorkeuren, reisgedrag, recente moederschap en etniciteit. Over uw Bright-verslaggever meent Facebook onder meer te weten dat hij tot de ‘voorlopers in technologie’ behoort (een leugen), een iPhone 8 gebruikt (schuldig) en ‘goede vrienden van expats’ is (geen commentaar).

Borstvoeding in het openbaar

Uit onderzoek van ProPublica blijkt dat er zeker 52.000 unieke kenmerken zijn die Facebook aan gebruikers kan toeschrijven, variërend van ‘doen alsof je een berichtje verstuurt in ongemakkelijke situaties’ tot ‘borstvoeding in het openbaar’.

Dat Facebook behalve de informatie die je via de download-je-gegevens-optie nog weer andere kenmerken van je bijhoudt die je dan weer op andere, niet zo makkelijk te vinden pagina kunt lezen, maakt het er voor gebruikers allemaal niet veel transparanter op.

Volgens Shoshana Zuboff, hoogleraar aan Harvard Business School, is dat met opzet. “Ze kunnen mensen niet laten weten wat ze in werkelijkheid doen. Dat zou kunnen leiden tot een collectieve verontwaardiging die fataal zou kunnen zijn voor hun bedrijfsmodel”, verklaart Zuboff tegenover Wired.

Interessant en nuttig

Voor het verzamelen van informatie voor adverteerders gebruikt Facebook verscheidene methoden. Het bedrijf maakt natuurlijk gebruik van de informatie die je zelf verstrekt. Bijvoorbeeld over je geboortedatum, geslacht en welke Facebook-pagina’s je leuk vindt.

Daarnaast kijkt Facebook welke apparaten en browsers je gebruikt, maar bijvoorbeeld ook naar je activiteiten op websites en apps buiten het sociale netwerk. Als andere gebruikers een foto van je delen of je een bericht sturen, gebruikt het bedrijf die informatie eveneens. Hetzelfde geldt voor gegevens die bedrijven over jou met Facebook delen.

Reden tot zorg? Facebook zelf vindt van niet. “We willen dat de advertenties die je ziet op Facebook zo interessant en nuttig mogelijk voor je zijn”, stelt het bedrijf.