Zo kun je je online identificeren met iDIN van Nederlandse banken

Zo kun je je online identificeren met iDIN van Nederlandse banken

09-03-2016 19:03 Laatste update: 27-04-2018 08:08

Het nieuwe iDIN is een soort iDeal om je identiteit bij een website te bevestigen. Hoe werkt dit precies?

Identiteitsfraude is een groot probleem in Nederland. Mensen kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen, maar laten het wel op hun adres bezorgen. Om identiteitsfraude te bestrijden, introduceert de Betaalvereniging Nederland in samenwerking met de Nederlandse banken een nieuw systeem waarmee je jezelf bij websites kunt identificeren. Het systeem heet iDIN en is deze week in gebruik genomen door de Belastingdienst.

iDIN maakt het mogelijk dat een website zeker weet dat jij het bent. Handig voor de Belastingdienst, een verzekeringsmaatschappij, zorginstelling of webwinkel. Als je inlogt met iDIN, vertelt je bank aan de betreffende website dat jij het ook daadwerkelijk bent. Een bank is hiertoe in staat omdat het de identiteit van klanten bij het openen van een rekening verifieert.

Inlogscherm lijkt op iDEAL

Het inlogvenster van iDIN lijkt als twee druppels water op die van iDEAL. Dat is niet vreemd, want iDIN maakt gebruik van de technologie achter iDEAL. Daarnaast maakt iDIN het mogelijk om persoonlijke gegevens met een derde partij te delen. Als je met iDIN inlogt bij een webshop, worden - als jij daarmee instemt - bijvoorbeeld je naam en adresgegevens automatisch ingevuld. Zo kun je sneller een product bestellen.

Het hele proces wordt uitgevoerd door je bank die je gegevens in kan zien. Het verschilt per website om welke gegevens wordt gevraagd. Een verzekeraar kan bijvoorbeeld om je burgerservicenummer vragen, een webshop waar je bier kunt kopen zou aan de bank kunnen vragen of je ouder bent dan achttien.

Bij beide gevallen geldt opnieuw: je geeft eerst altijd expliciet toestemming voor het delen van je gegevens, en je weet ook altijd welke gegevens je met welke partij deelt. Je financiële gegevens, zoals je saldo, kunnen niet worden opgevraagd.

Nu al voor ING- en Rabobank-klanten

iDIN is al beschikbaar voor klanten van de ING en Rabobank. De banken ABN Amro, SNS en Triodos volgen in april. In de tweede helft van dit jaar kunnen meer partijen van de dienst gebruikmaken, zodat iDIN ook daadwerkelijk actief in gebruik kan worden genomen.