Uren handarbeid van Baas

Uren handarbeid van Baas

21-05-2010 08:23 Laatste update: 29-04-2018 05:31

Annemiek van Grondel

Maarten Baas ontwierp speciaal voor een galerie de zwart-rode meubelserie Grey Derivations, met bijna louter unieke stukken.

Wie Maarten Baas vraagt een interieurcollectie te ontwerpen, kan iets bijzonders verwachten. Zoals een letterlijke ‘smoked chair', meubels van klei of een doodordinaire plastic kuipstoel die uitgevoerd in hout opeens cachet krijgt. In opdracht van galerie Mitterrand+Cramer / Design in Genève vervaardigde hij, ter gelegenheid van de biënnale Quartier des Bains aldaar, de serie Grey Derivations.

Een groeiend aantal hedendaagse ontwerpers richt zich vaak op beperkte oplages of zelfs unieke stukken, door een markt van enorme prijsstellingen voor design. Veel modellen zijn prototypen die linea recta in het museum of bij een rijke verzamelaar terechtkomen.

Dat is ook hier het geval. Hoewel het uitgangspunt van de opdracht een limited edition was, ontstond een serie zwart-rode meubels die elk bestaan uit slechts één uniek stuk. 'Dat komt omdat elk stuk handgemaakt is en Baas aan elk stuk honderden uren besteedde', vertelt galerie-eigenaar Edward Mitterrand. Alleen het bureaulampje is gefabriceerd met behulp van een mal en maakt deel uit van een gelimiteerde editie van 25 stuks.

De werken doen denken aan een eerdere collectie van de 32-jarige ontwerper: Clay Furniture, gemaakt van synthetische klei om een metalen frame. Ditmaal maakte de ontwerper gebruik van multiplex, kunsthars en lak.
'Mijn manier van werken is altijd handmatig', meldt Maarten Baas per telefoon vanuit Genève. 'Ik maak eerst een schets en daarvan een interpretatie met de hand. Kopers van een stuk krijgen er het originele schetsje bij cadeau in een lijstje.' Een aardige geste bij een werkelijk origineel cadeau. Een handgemaakt lijstje? Dat dan weer niet.

De ster van de in Waalre in Studio Baas & Den Herder opererende ontwerper is nog immer rijzende. Daarom kan de galerie exorbitante bedragen vragen voor de unieke stukken. Die variëren van 1250 (voor het bureaulampje) tot 40.800 euro voor een dressoir.
De spontane, intuïtieve stijl van Maarten Baas is een van de redenen waarom hij werd gevraagd door de galerie, die eerder onder meer Studio Makkink & Bey, Studio Job en Tom Dixon de opdracht gaf exclusieve collecties te ontwerpen voor de galerie. Dat spontane zie je duidelijk terug in de serie, die, oneerbiedig gezegd, een vrolijkstemmende Flintstone-feel heeft.

Voor de opening van de biënnale gisteravond werden al diverse stukken verkocht, melden galeriehouder en ontwerper prompt. Moeten we Baas in het licht van die unique pieces' nu zien als ontwerper of kunstenaar? 'Noem me zoals je wilt', zegt Baas droog. 'Dan knutsel ik gewoon door.'