VANMOOF: 'Fietsendiefstal is een maatschappelijk probleem'

VANMOOF: 'Fietsendiefstal is een maatschappelijk probleem'

10-10-2014 07:04 Laatste update: 28-04-2018 03:43

De eerste fietsendief van de gps-fiets van VANMOOF is opgespoord, zegt oprichter Taco Carlier.

Volgens de mede-oprichter van het stadsfietsmerk VANMOOF gaat fietsendiefstal verder dan alleen irritatie. Carlier noemt het een 'maatschappelijk probleem'. "1: Iedereen in de stad fietst rond op gammele fietsen, dat verlaagt het fietsplezier dus fiets je niet op zondag naar het strand. 2: Iedereen koopt wegwerpfietsen bij de bouwmarkt met spaken zo dun dat ze het geen jaar volhouden. 3: Gemeenten investeren miljoenen om zwerffietsen te verwijderen."

Gevolg: minder fietsplezier en meer (vervuilende) auto's. Dat is slecht voor het milieu — en natuurlijk slecht voor de beurs van VANMOOF.

Daarom heeft Carlier gps in hun nieuwe elektrische fiets ingebouwd. Of, zoals hij het zelf zegt: "Find My Fiets Back".

De eerste fiets is er al mee teruggehaald

Een bedroefde fietser uit Californië wilde een nieuwe VANMOOF bestellen omdat hij was bestolen, maar het bedrijf kon hem (en de politie) blij maken met het nieuws dat de fiets te tracken was. Carlier: "Die kerel dacht echt dat hij water zag branden."

Ambitie

VANMOOF is nu bezig met het ontwikkelen van kleine efficientere elektroden zodat het gps-systeem in de toekomst op alle fietsen toepasbaar is. Dat is op dit moment nog moeilijk omdat gps ergens stroom vandaan moet halen. "Dat is onze nieuwe missie: we willen er voor zorgen dat iedere fiets een lokfiets wordt." Zo wil hij fietsdiefstal gaan uitbannen. "En de hele wereld aan het fietsen krijgen."

Kleine kanttekening

Met de slimheid van ontwikkelaars komt ook de slimheid van de dieven, dus tegen gps-signaal zal ook vast wel weer iets te doen zijn. Ook blijkt dat bij het terugvinden van een iPhone via 'Find My Phone' de politie niet altijd iets kan/mag met de gps-informatie.

Maar een stap in de goede richting is het zeker.

Taco Carlier sprak op het evenement 40under40, waar 40 mensen van onder de 40 jaar luisteren naar de verhalen van zeer uiteenlopende aanpakkers.