Veel diversiteit in 3D op de Cebit

Veel diversiteit in 3D op de Cebit

03-03-2010 07:58 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Veel variatie en chaos: dezelfde 3D-bril gebruiken met zowel een beamer als een pc-monitor van hetzelfde merk blijkt al niet te kunnen.

Kijken in 3D komt in allerlei soorten. Acer showt op de CeBit-beurs in Hannover al zijn 3D-apparatuur: beamers, monitoren en laptops. De 3D-beamers gebruiken een ander type schutterbril dan de 3D-monitoren. De projectoren met de techniek DLP-Link werken met een bril met een fotodiode, die reageert op de witte beeldjes die de bril tussen elke frame voor linker- en rechteroog toevoegt.

Anders dan bij tv's en monitoren is geen infraroodzendertje nodig dat met de actieve shutterbril moet communiceren. Sommige nieuwe Blu-ray-spelers met 3D gaan ook met dit soort brillen werken. De 3D-beamer H5360 van Acer kost zo'n 600 euro.

Bij de 3D-computerschermen met 120 Hz verversingssnelheid gebruiken de meeste fabrikanten actieve shutterbrillen van fabrikant Nvidia. Zo ook Acer bij zijn nieuwe 23,6 inch 3D-monitor GD245HQ (circa 350 euro). Maar deze schermen geven de 120 Hz-overdracht, nodig voor 3D-weergave, pas vrij als de Nvidia-infraroodzender in de usb-poort zit. Acers shutterbrillen voor DLP-Link werken dus niet met de monitor van hetzelfde merk. En Acers 3D-laptop 5738D werkt ook weer met een andere 3D-techniek. Lekker verwarrend allemaal.

Ook andere fabrikanten komen binnenkort met 120Hz-schermen voor 3D-weergave. Asus en LG hebben ook 3D-monitoren, vooral gericht op gamers. Zij gebruiken ook Nvidia-brillen.

Tegelijkertijd zijn er ook al enkele jaren 3D-schermen die helemaal geen bril nodig hebben. Een verbetering op dit gebied zijn systemen waarbij camera's de oogbewegingen volgen en op basis daarvan de 3D-beelden aanpassen. Zo ontstaat de indruk dat je om een voorwerp heen kunt kijken. Voordeel is dat er minder extra plaatjes voor linker- en rechteroog nodig zijn. Zo'n brilloos 3D-scherm op Cebit is de Free2C van onderzoeksinstituut Fraunhofer, ook de bedenkers van de mp3. Een ander 3D-scherm zonder bril komt van de firma SeeFront. Het Nederlandse Zero Creative heeft dit soort schermen trouwens ook, maar ontbreekt dit jaar op de Cebit-beurs.

Een ander probleem rond 3D: hoe film je dat allemaal goed? Ook daar doet Fraunhofer onderzoek naar. Nieuwe software moet 3D-beelden live analyseren tijdens het filmen, zodat alle instellingen precies blijven kloppen. Anders is het gevaar: misselijke kijkers.