VIVA gaat iPad-specials anders aanpakken

VIVA gaat iPad-specials anders aanpakken

woensdag 25 april 2012 16:39

Uitgeven op de iPad blijft lastig. Maar VIVA gelooft erin en gaat nu een web-based aanpak proberen.


Twee jaar terug waren de Sanoma-bladen er vroeg bij met speciale verrijkte iPad-edities van Autoweek, Veronica Magazine en VIVA. Maar erg lekker liep dat niet, Autoweek en Veronica Magazine trokken eind maart de stekker dan ook uit hun verrijkte digitale uitgaves. VIVA leek het beter te doen: in hun app VIVA HD verscheen iedere twee weken een verrijkte editie met video, animaties en meer. De app werd tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres bekroond als beste app en stond daarnaast op de derde plaats in iMonitor, de wereldwijde ranking van duizenden uitgeef apps.

Aan gebrek aan creativiteit en kwaliteit ligt het dus niet. Toch bleek het voor VIVA lastig om voldoende adverteerders voor VIVA HD te vinden, laat hoofdredacteur Jossine Modderman weten. Om meer lezers te interesseren en daarmee ook meer adverteerders te trekken, gaat VIVA nu een webapp maken. VIVA LIVE gaat ’t heten en het wordt een overkoepelende hub voor alles dat VIVA is. Naast een live feed van de redactie, hun forum en nieuwsfeeds krijgt de webapp ook een kiosk. 

Wanneer je VIVA LIVE op een iPad bekijkt, kom je via die kiosk in Sanoma-app tijdschrift.nl terecht. Daar is de ‘gewone’ VIVA al een tijd als pdf te koop, straks kun je daar dus ook voor de verrijkte VIVA iPad specials terecht. VIVA blijft deze specials gewoon maken, het liefst elke twee weken en als ’t even kan nog vaker.

Floris wordt enthousiast van gadgets, films, series en games, maar als er iets slechts tussen zit begint hij al snel te brommen. Wordt daarom door collega's ook wel "de Maarten van Rossem van de techjournalistiek" genoemd. Die geuzenaam draagt hij met trots.

Reacties

Zou de kop niet moet luiden: "Viva stopt na Bright, Autoweek en Veronica ook met iPad magazine"?

 

Tja mensen willen het maar niet geloven. Je kunt gewoon niet prettig lezen op zo'n ding. Daar heb je e-boeken voor, maar dat is weer ongeschikt voor dat soort pulp-bladen.

 

Da's onzin: ik lees sinds het kan al iedere Empire op de iPad. Die heb ik altijd bij me, ik kan filmtrailers van films waar ze over schrijven meteen bekijken en het is ook nog eens een stuk goedkoper dan de geïmporteerde Empire bij de tijdschriftenboer.

Bedenk ook dat de iPad er pas twee jaar is. Wat nu goed is kan alleen maar beter worden.

 

Ho, ho, ho - hold your horses. We stoppen geenszins met onze iPad Magazine! Onze huidige app wordt vervangen door VIVA LIVE en in VIVA LIVE staat een VIVA kiosk en via de de VIVA-kiosk kom je bij tijdschrift.nl en daar kun je fijn & lekker de verrijkte VIVA iPad Specials en de pdf versie van VIVA kopen. Jammer dit.

 

Ha Jossine, we hebben de tekst aangepast.

 

Adverteerders geloven in NL niet meer zo in 'plat' adverteren en zien de benefits van tablets nog niet zo (bereik/mogelijkheden) en zoeken eerder naar creatieve invullingen.
Toch zie ik potentie in tablet uitgaves, maar wellicht in een andere vorm ipv verrijkte versies / varianten.