Vliegen met je vrienden

Vliegen met je vrienden

01-12-2011 14:02 Laatste update: 28-04-2018 20:46

Check-in en check wie er nog meer in het vliegtuig zit.

KLM komt binnen twee weken met sociaal inchecken. De online functionaliteit maakt dat je voordat je het vliegtuig instapt de Facebook- en Twitter-profielen van je medepassagiers kunt zien. Dan zou je naast iemand kunnen gaan zitten die ook van Ajax houdt, of juist ver weg gaan zitten.

De anonimiteit van stromen mensen op een vliegveld spreekt mij juist aan. Ook in het vliegtuig ben ik graag onbekend, luister mee waar ik wil en ga liever niet in gesprek. Wie wordt blij van deze nieuwe functionaliteit? Volgens Martijn van der Zee, vice-president e-commerce bij KLM, sluit de social incheck functionaliteit naadloos aan bij het vergroten van de transparantie voor passagiers; een ontwikkeling die hij ziet als de belangrijkste meerwaarde van het sociaal maken van de organisatie.

KLM surprise is sinds een jaar een voorbeeld van hoe KLM social media succesvol gebruikt. Als een passagier via Foursquare incheckt op Schiphol, voert het Surprise-team een search op deze persoon uit, leest zijn tweets of Facebook-updates. Vervolgens sporen ze de passagier op om hem te verrassen met een cadeautje dat bij zijn persoonlijkheid of reis past.

Volgens Adformatie is KLM het social media pad ingeslagen door de aswolk uit IJsland. Roy Scheerder, vice president marketing blikt terug:'We hadden geen idee hoe we gestrande reizigers konden bereiken. De klassieke media waren onvoldoende uitgerust, de callcenters liepen vol en e-mail was alleen commercieel georiënteerd. Van gemiddeld één tweet per dag brachten we vanaf dat moment een continue stroom berichten op gang om iedereen op de hoogte te houden van wat er gebeurde.'