Vracht door de gracht

Vracht door de gracht

donderdag 03 mei 2012 10:33

Een elektrisch vrachtschip van Mokum Maritiem vervangt vijf vrachtwagens in de grachtengordel. Het vervoert stil en schoner.

De Amsterdamse grachtengordel is om allerlei redenen beroemd, maar tegelijkertijd net zo berucht om de opstoppingen. Met de auto is er soms geen doorkomen aan. Voor een transportbedrijf is het centrum van Amsterdam een logistieke nachtmerrie. Mokum Mariteam heeft een filevrije oplossing op het water gevonden.

Het vrachtschip van Mokum Mariteam vervangt vijf tot zes vrachtwagens. Een grote klant is Amsterdam RAI. "Het is een innovatieve manier om gebruik te maken van een eeuwenoude, bestaande Nederlandse manier van transport", aldus MVO manager Marjolijn Krul van het beurs en congrescentrum Amsterdam RAI.

Vracht door de gracht neemt in populariteit toe. DHL vaart al jaren met een tot pakjesboot omgebouwde rondvaartboot door de Amsterdamse grachten. Het vrachtschip van Mokum Mariteam met de naam City Supplier kan met een kraan aan dek containers tillen en vaart bovendien als eerste elektrische vrachtboot stil en schoner. 

Ingeborg blogt als freelancer voor Bright.nl sinds de start in oktober 2005. Zij schrijft over haar eigen vakgebied - architectuur en stedenbouw - maar heeft zich ook bekwaamd in design en duurzaamheid.

Reacties

"De Amsterdamse grachtengordel is om allerlei redenen beroemd, maar tegelijkertijd net zo berucht om hun opstoppingen."

Grachtengordel is enkelvoud.

 
afbeelding van Ingeborg van Lieshout

Ow dat wist ik niet ;-) Heb het gecorrigeerd.

 

Heb je een leuk en positief artikel geschreven en dan is de eerste reactie een lesje Nederlands... >:-((

 

Precies. Zou anders toch zonde zijn van het leuke artikeltje.

 

Duidelijk van iemand die nooit in de grachten komt. Door de rondvaartenterreur is het al lastig om een sloep veilig naar de juiste plek te loodsen, dus zo'n bakbeest is al helemaal onmogelijk. Een vrachtwagen is natuurlijk veel sneller.

En wat nou innovatief? De enige reden dat er grachten zijn, is dat het vervoer over het water destijds, het meest economisch verantwoord was. Dus van innovatie is geen sprake, van herhaling wel.

 

Je zet jezelf wel voor schut mijnheer A.
Rondvaartboten gaan voor, het is beroepsvaart. Net als deze vrachtboot. Jij vaart met je reddingssloep steeds in de weg. Het is mij duidelijk dat jij een van die Amsterdammers bent die niet kan varen. Met name rondvaartboten moet je ruimte geven omdat ze traag en moeilijk manoevreerbaar zijn in vergelijking met een polyester sloep van 600kg.

Verder weet je als je even googled dat de schrijfster een bekende Amsterdamse waterrat is die op meer blogs over dit onderwerp schrijft.