Wat leverde SXSW deze twee Nederlandse startups op?

Wat leverde SXSW deze twee Nederlandse startups op?

10-04-2014 19:01 Laatste update: 28-04-2018 06:18

Jody van den Tillaart

Zo kijken twee Nederlandse startups terug op hun plek in de spotlights op het techfestival SXSW in Texas vorige maand.

Surfly is een Amsterdamse startup waarmee je zonder software, plugins of andere rompslomp iemand op afstand door een website heen kunt loodsen. Als je je moeder bijvoorbeeld wil uitleggen hoe een sociale netwerksite werkt, kun je haar via Surfly een linkje sturen. Als ze daar op klikt, ziet ze gewoon in haar browser (via een beveiligde verbinding) hoe jij met je cursor door een website hopt. Een soort social surfing.

Surfly's verdienmodel is gebaseerd op bedrijven die de service in hun eigen website implementeren, zoals banken en verzekeraars die hun producten op die manier kunnen uitleggen aan klanten.

Tik op de schouder

Oprichter Nicholas Piël stond ruim een maand geleden op het SXSW Interactive festival, omdat hij finalist was van het acceleratorprogramma. "Voor ons is SXSW een héle interessante plek. Iedereen is daar." Omdat hij sowieso verwachtte dat Surfly's aanwezigheid daar wat zou opleveren, hebben ze in de reis geïnvesteerd.

Toen ze finalist bleken, hoefde hij in elk geval de toegangskaartjes niet te betalen. "Hoewel we niet door zijn gegaan naar de volgende ronde, stonden we er wel voor een volle zaal. We kregen 2 minuten om Surfly te pitchen. Iedereen ziet je. Mensen tikken je na afloop op de schouder: het heeft ons interessante partners opgeleverd voor de toekomst."

Ook heeft hun optreden daar voor meer bekendheid en exposure gezorgd én zijn er gesprekken gaande met 5 investeerders voor de volgende ronde. "Dat is wel langetermijnwerk, maar wel heel belangrijk. Als startup duurt het vaak lang voordat je geld gaat verdienen, dus moet je op tijd nadenken over de volgende ronde!"

Vooral goede pr

Ontwerpster Pauline van Dongen uit Arnhem, die onder de naam Wearable Solar kleding op zonneënergie maakt, was ook aanwezig. Ze ging op uitnodiging van een stimuleringsfonds naar Austin en gaf zich ook op voor het acceleratorprogramma. Ze eindigde niet als eerste in haar categorie 'wearables', maar is wel een ronde verder gekomen en kon daardoor twee keer voor een volle zaal pitchen.

"Het was de perfecte plek en het perfecte moment om het te presenteren. Het heeft me vooral ontzettend veel pr opgeleverd, tot en met CBS News", vertelt Van Dongen. "Daarnaast was het een goede plek om experts op het gebied van wearables te ontmoeten. Het heeft gezorgd voor feedback, nieuwe motivatie en nieuwe partners."

Wearable Solar