YouTube-ster PewDiePie: ik loop 40% inkomsten mis door adblockers
Nieuws

YouTube-ster PewDiePie: ik loop 40% inkomsten mis door adblockers

dinsdag 03 november 2015 14:45

PewDiePie verdient jaarlijks miljoenen op YouTube, maar hij loopt ook heel veel geld mis door het gebruik van adblockers.

Toen de Zweed Felix Kjellbergs (beter bekend als PewDiePie) begon met het online zetten van game-video’s gebruikte 15 tot 20 procent van de bezoekers een adblocker. Inmiddels is dat percentage opgelopen tot 40 procent, schrijft hij in een blogpost.

"Dit betekent dat YouTubers ongeveer 40 procent van hun advertentie-inkomsten mislopen", concludeert PewDiePie, die vorig jaar 6,7 miljoen euro verdiende. Niet dat hij daar persoonlijk enorme problemen mee heeft. "Ik zal daar niet over klagen. Ik snap dat advertenties irritant zijn."

De videomaker maakt zich wel grote zorgen over mensen met een kleiner YouTube-kanaal dan hij. Zij kunnen het hoofd niet meer boven water houden als zoveel gebruikers de advertenties op de videosite standaard blokkeren, vreest hij.

Overigens lanceerde Youtube vorige maand in de VS het YouTube Red-abonnement, waarmee gebruikers geen reclames meer zien op de site. Dat kost een tientje per maand.

Bijna 50 procent adblockers

YouTubers zijn niet de enigen die te lijden hebben onder de onstuitbare opmars van adblockers. Zo schrijft Hilbert Hagedoorn van The Guru of 3D dat de advertentie-inkomsten uit zijn site het afgelopen halfjaar gehalveerd zijn.

Bijna 50 procent van de bezoekers heeft inmiddels een adblocker aanstaan, rekent Hagedoorn voor. Hij roept bezoekers die per se door willen gaan met het gebruiken van adblockers nu op om maandelijks een klein bedrag naar Guru3D.com over te maken.

Lees ook:

Zweedse YouTuber harkt 6,7 miljoen euro binnen met gamen

Record: PewDiePie haalt 10 miljardste view binnen

Uitlegparty: Hoe adblockers online content bedreigen

Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.

Reacties

Wil Bright aub ophouden met die zielige adblocker-klets-items?
Mediamarkt en Kruidvat gaan toch ook niet miepen omdat ik een Nee-Nee sticker heb?

Wil je als content-maker reclameinkomsten: regel dat dan zelf! Advertorials, deals met kleine bedrijven die op je doelgroep aansluiten. Neem bright-TV. De deal met de Bleudingesshop druipt er vanaf, maar het werkt wel... ik weet niet eens hoe het heet haha. Maar wegzappen of blocken is iig heel lastig.

 

Ben benieuwd welke sponsor er nou zoveel last van heeft dat Bright zulke stukjes moet schrijven.

 

Nieuwsbrief