Zes keer goud voor Nederland

Zes keer goud voor Nederland

30-05-2012 07:43 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Dewi Pinatih

Terwijl Nederland het erbarmelijk slecht deed op het Eurovisie Songfestival, haalden we zes keer goud tijdens de European Design Awards in Helsinki. 

Tijdens de European Design Awards afgelopen zaterdag in Helsinki, haalde Nederlandse bureaus zes keer goud op, plus veel zilver, brons en een juryprijs.

Communicatie- en designbureau Silo uit Den Haag scoorde met drie keer goud en een keer zilver de titel Design Agency of the Year. De jury, bestaande uit designjournalisten en –critici, koos uit inzendingen uit 34 landen de makers van het logo van cultureel centrum LUX en de huisstijl van het Muziekgebouw aan het IJ als grote winnaar.

Nederland deed het goed op het gebied van digitale media en mobiele apps. Digitaal bureau Momkai viel in de prijzen met de promotiesite voor de G-Star Women’s Night en de Nalden app. Een zeer geslaagde vertaling van de bekende blog naar een intuïtieve ervaring voor de iPad.

Er waren ook prijzen voor Xwashier, een app die persoonlijke verhalen verzamelt rond Nederlandse locaties waarop je ter plekke incheckt en bijdraagt, en de website waarmee kinderen spelenderwijs over de collectie van het Van Goghmuseum leren door een digitale kijkdoos te knutselen.

Reclamebureau Gummo werd geëerd met een juryprijs voor de manier waarop het de driedimensionale impact van Nederlandse architectuur op een postzegel wist te vangen.
In 2010 kreeg het bureau de opdracht van TNT Post een serie postzegels te ontwikkelen. Het onderwerp: bijzondere Nederlandse gebouwen die nog niet gerealiseerd zijn. Ze vonden de oplossing voor wat een onmogelijke opgave leek – want hoe doe je recht aan de grandeur van vijf toekomstige gebouwen op een paar vierkante centimeter – in Augmented Reality.

Gummo zou ’s werelds eerste AR-postzegel ontwikkelen, maar moest eerst nog op zoek naar een partij die een AR-code op zo’n klein oppervlak kon zetten. Wereldwijd werd er gezocht, uiteindelijk vonden ze de juiste club dichtbij huis: DPI Animation House in Den Haag. Het resultaat is verbluffend. Houd de postzegel voor de computer en de visionaire gebouwen komen tot leven, inclusief rondrijdende auto’s op de oprit. Gummo had een wereldprimeur en die bleef niet onopgemerkt. De postzegels zijn trouwens nog te koop. Een goede reden om weer eens papieren post te sturen.

Alle Nederlandse prijswinnaars vind je hier.